Stedendriehoek
ZUTPHEN – In een tweeluik van tentoonstellingen in Zutphen en Deventer wordt een overzicht van het werk van de Amsterdamse kunstenaar Theo Beerendonk (1905-1979) getoond. In zijn werk kunnen we de ontwikkeling van de beeldende kunst in Nederland volgen gedurende een groot gedeelte van de twintigste eeuw. Museum Henriette Polak concentreert zich op de figuratieve periode en in Museum EICAS zal de nadruk liggen op het abstracte werk van deze veelzijdige kunstenaar. De expositie ‘Altijd in Beweging’ is te zien van 21 oktober tot en met 31 december.
Rondom zijn opleiding aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten, waar hij in 1925 startte, waren de werken van Theo Beerendonk impressionistisch en later uitbundig in kleurgebruik. In de periode na de oorlog richtte Beerendonk zich vooral op etswerk. Hij maakte veel etsen van zijn stad, Amsterdam. In het etswerk lag zijn hart.
Geïnspireerd door onder anderen Pablo Picasso verschoof Beerendonk in de loop van de jaren 50 en 60 langzaam maar zeker van het figuratieve naar het abstracte. Zijn monodrukken onder de titel ‘L’Oiseau de Feu’ (vuurvogel) staan op het breukvlak van figuratie en abstractie. Later ging Beerendonk door met het onderzoeken van allerlei nieuwe, abstracte kunststromingen en maakte hij zelfs driedimensionaal werk. Tijdens deze experimentele, abstracte periode kreeg Beerendonk in 1967 een eervolle baan als conservator van Museum het Rembrandthuis in Amsterdam, wat daarmee de veelzijdigheid van de kunstenaar nog maar weer aantoont.
Ook na zijn pensioen bleef Beerendonk betrokken bij het Rembrandthuis door het geven van etsdemonstraties. Onverwachts overleed hij op 1 september 1979. Zijn bekendheid nam daarna snel af, al bleven met name zijn etsen en zijn geschilderde naakten nog wel populair. Sinds 2011 worden er weer meer tentoonstellingen van zijn werk georganiseerd en in 2020 verscheen een monografie van de hand van de kunsthistoricus Marc Couwenbergh over zijn gehele leven en oeuvre, getiteld ‘Theo Beerendonk. Van impressionisme tot abstractie’.
Het brede oeuvre van de kunstenaar leent zich uitermate goed voor een dubbeltentoonstelling. Museum Henriette Polak en Museum EICAS hebben daarom deze kans aangegrepen tot een mooie eerste samenwerking. Bezoekers die beide tentoonstellingen bezoeken, wat zeker een meerwaarde biedt, ontvangen bij het eerste bezoek een kortingskaartje voor het andere museum.