Stedendriehoek

Centrum van Bathmen spik en span

BATHMEN – De tien finalisten van de verkiezing van ‘Schoonste Winkelgebied van Nederland 2018’ zijn bekend. Een daarvan is Centrum Bathmen. Op dinsdag 30 oktober wordt de winnaar bekend gemaakt en gehuldigd door NederlandSchoon. Naast de winnaar van deze verkiezing wordt tijdens de uitreiking ook nog de ‘Gemeente (groot, middelgroot en klein) met de Schoonste Winkelgebieden 2018’ en ‘Grootste Stijger 2018’ bekendgemaakt.

De winkelgebieden die dit jaar kans maken op de titel van Schoonste Winkelgebied zijn, naast Bathmen, in alfabetische volgorde: Centrum Almere, Brouwhorst (Helmond), Centrum Domburg (Veere), Glacisweg (Maastricht), Centrum Oostkapelle (Veere), Centrum Veere, Centrum Voorburg (Leidschendam-Voorburg), Centrum De Wijk (De Wolden) en Centrum Zuidwolde Dr (De Wolden). Voor deze verkiezing zijn door NederlandSchoon 581 Nederlandse winkelgebieden onderzocht. Voor meer informatie en de volledige uitslag, zie: www.nederlandschoon.nl 

Goed beheer en veel groen
Uit het onderzoek is gebleken dat bezoekers van Centrum Bathmen tevreden zijn over het beheer van het winkelgebied. Zo wordt er voldoende schoongemaakt en het groen goed onderhouden. Het winkelgebied scoort op het grof zwerfafval, fijn zwerfafval én onkruid zeer goed (A+ niveau, zijnde ‘helemaal schoon’). 

Voor de zesde keer op rij organiseert Stichting Nederland Schoon de verkiezing van ‘Schoonste Winkelgebied van Nederland’. NederlandSchoon wenst met de verkiezing de samenwerking tussen gemeenten, ondernemers en beheerders te stimuleren. Een schoon winkelgebied straalt meer gastvrijheid uit. Het winkelend publiek voelt zich hierdoor meer welkom en daar heeft de ondernemer baat bij. De omvang van de verkiezing groeit ieder jaar; vorig jaar deden er 77 gemeenten en 576 winkelgebieden mee, dit jaar namen 125 gemeenten en 581 winkelgebieden deel aan de verkiezing. Het aantal deelnemende gemeenten is aanzienlijk gestegen met een stijging van 60%. Maar liefst 44 gemeenten doen dit jaar voor het eerst mee aan de verkiezing.

Helene van Zutphen, directeur Stichting Nederland Schoon: ”De verkiezing leeft onder het publiek. Ondernemers, vastgoedpartijen, winkeliers, bezoekers en bewoners werken samen om het winkelgebied schoon te houden en op de kaart te zetten. Mooi om te zien dat door deze inzet de top 10-winkelgebieden hoger scoren dan ooit, namelijk een 8,1 gemiddeld. Ook ligt voor het eerst sinds de start van de verkiezing het gemiddelde van álle winkelgebieden in de verkiezing boven de 7. Inzet beloond!”