Overig
In een aantal Europese metropolen, waaronder Parijs, worden speciale parkeertarieven ingevoerd voor SUV’s. De reden die vaak wordt genoemd, is dat SUV’s meer parkeerruimte nodig zouden hebben en daardoor meer kostbare ruimte innemen in de stad. Maar dit klopt niet helemaal. Experts geven aan dat het eerder gaat om een soort van SUV-taks, een manier om SUV’s meer te doen bijdragen aan de schatkist van de gemeente. Deze maatregel moet dan ook eerder worden beschouwd als een onderdeel van bredere stedelijke strategieën om verkeersdrukte en uitstoot te verminderen en het gebruik van kleinere, milieuvriendelijkere voertuigen te bevorderen.
De laatste jaren zijn SUV’s steeds populairder geworden. Dat is logisch, want ze zien er goed uit, hebben een stoere uitstraling, zijn extra functioneel en de verhoogde zitpositie zorgt voor een goed zicht op het verkeer. Toch liggen SUV’s soms onder vuur, omdat ze een hoger gewicht hebben en meer zouden uitstoten in vergelijking met kleinere auto’s. Veel van deze zaken berusten echter op misverstanden. Het is zeker niet zo dat elke auto over één kam kan worden geschoren.
Zo zal een elektrische SUV uiteraard minder CO2 uitstoten dan een oude Renault Clio, het type wagen dat vaak in Parijs wordt gespot. Hoewel het waar is dat SUV’s meer ruimte innemen dan kleine auto’s, is ook wat dit betreft veralgemenen uit den boze. Er zijn binnen de SUV-categorie namelijk aanzienlijke verschillen in grootte en gewicht. Kleinere SUV’s zijn qua afmetingen praktisch vergelijkbaar met een gemiddelde hatchback en hebben niet per se meer parkeerruimte nodig. Er valt dus zeker wat voor, maar vooral ook tegen een SUV-taks te zeggen. Maar al met al geldt dit natuurlijk voor elke belasting, wat hoe dan ook een politieke keuze is.
Door dergelijke berichten bestaat de misvatting dat parkeren met een SUV per definitie moeilijker is, vanwege de grotere afmetingen. In de praktijk valt dit echter goed mee, zeker met de opkomst van slimme parkeeroplossingen en moderne assistentiesystemen die tegenwoordig standaard van de partij zijn. Deze systemen, zoals parkeersensoren, achteruitrijcamera’s en zelfs automatische parkeersystemen, maken het inparkeren een stuk eenvoudiger, ongeacht de grootte van de auto. Parkeersensoren helpen je om obstakels te detecteren en geven je nauwkeurige aanwijzingen tijdens het parkeren, terwijl de achteruitrijcamera zorgt voor een beter zicht op wat er achter je gebeurt. Een goed voorbeeld van technologische snufjes vinden we bij de Enyaq, een populaire elektrische SUV van Škoda. Daarbij is het zelfs mogelijk om de auto te laten inparkeren als de bestuurder buiten de Enyaq staat. Ook is het mogelijk om een parkeerplek in het geheugen van de auto op te slaan.
Hoewel een SUV in principe niet speciaal ontworpen is voor de stad, bewijst hij zich toch als een veelzijdige alleskunner die ook in stedelijke omgevingen zijn mannetje staat. Voor wie voornamelijk in de stad rijdt, is een kleinere stadsauto vaak wel iets praktischer, eventueel in combinatie met het gebruik van openbaar vervoer. Het is dus niet zo onlogisch dat steden dit type auto aanmoedigen. Kleinere auto’s zijn nu eenmaal beter manoeuvreerbaar, verbruiken weinig brandstof en hebben de extra voordelen van een SUV niet per se nodig. Voor wie regelmatig de stad en het leven daarbuiten afwisselt, biedt een SUV dan weer de perfecte balans. Met zijn hogere zitpositie, robuuste bouw en ruimere bagageruimte, is de SUV dan ideaal.