Ondernemend
Niet altijd zien lokale ondernemers het nut van de toepassing van online marketing voor hun organisatie. Dat een potentiële consument uit andere delen van Nederland bereikt kan worden met bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie (SEO) lijkt op voorhand minder interessant, wanneer de organisatie de focus legt op de lokale doelgroep. In de praktijk blijkt het tegendeel waar te zijn: ook voor deze bedrijven biedt online marketing tal van kansen. Denk bijvoorbeeld aan de specifieke toepassing van lokale marketing, ook wel local SEO genoemd. Deze vorm van zoekmachine optimalisatie is gericht op het verbeteren van de lokale vindbaarheid van de organisatie. Op deze manier wordt de regionale doelgroep bereikt, wat bijdraagt aan de groei van de onderneming. Niet alleen de toepassing van lokale zoekmachine optimalisatie is hierbij interessant. Denk ook aan het nut van e-mailmarketing.
Wanneer je als ondernemer een specifiek verzorgingsgebied hebt in de regio, is het zaak om deze zo goed mogelijk te definiëren. Kijk daarnaast eens naar de mogelijkheid om een omschrijving uit te werken van een typische afnemer van je bedrijf. De combinatie vormt de basis van lokale SEO. Welke zoekwoorden gebruikt je doelgroep? Uit welke plaatsen rondom je vestigingsplaats komen ze? Door specifiek op een combinatie van deze zoekwoorden met een plaats vindbaar te zijn, vergroot je de klantenkring.
De vindbaarheid kun je organisch, vaak op langere termijn verbeteren met SEO. Wil je ook op korte termijn groeien als onderneming? Overweeg SEO in dat geval te combineren met SEA. SEA is een afkorting van het Engelse Search Engine Advertising, wat staat voor het kopen van advertentieruimte in de zoekmachine. Zo ben je direct beter vindbaar voor potentiële klanten.
Zoals in de inleiding van dit artikel genoemd wordt, is niet alleen de toepassing van lokale SEO interessant voor ondernemers met een regionaal verzorgingsgebied. Consumenten die eerder al een product of dienst afnamen wil je nog eens laten terugkeren. Dat doe je door hen hiertoe aan te zetten met een periodieke nieuwsbrief. Geef daarin voorbeelden van supplementen op een eerdere aankoop, of bied bestaande klanten een kortingscode aan voor hun volgende aankoop. Op deze manier verbeter je de klantretentie en daarmee het bedrijfsresultaat.
Tip: laat je bij de toepassing van verschillende vormen van online marketing bijstaan door een professioneel marketing bureau. Het draagt vaak bij aan het effect ervan.