Ondernemend
De zaken gaan goed. Het bedrijf loopt lekker en er valt eigenlijk niks te klagen. Toch heb je het gevoel meer te willen. Het gevoel dat je er ook meer uit kunt halen. Veel ondernemers herkennen dit. De ambitie om door te groeien en niet goed weten waar te beginnen. De beste manier om dit aan te pakken is door het servicegebied uit te breiden. Om jouw producten en/of diensten bij meer mensen in Nederland kenbaar te maken. Maar hoe begin je? Waar moet je aan denken? In dit artikel geven we vier tips.
Waar is jouw kantoor momenteel gevestigd? Het is zeker het overwegen waard om je bedrijf voortaan te vestigen in Amersfoort. Een kantoor in Amersfoort biedt veel voordelen. Vooral door de ligging. Amersfoort is van vrijwel alle kanten goed bereikbaar. Zowel per auto als met het openbaar vervoer. Hierdoor krijg je een groter bereik en is het ook makkelijker om medewerkers vanuit het hele land aan te trekken.
Amersfoort is al sinds tijden een prachtige uitvalsbasis vanuit alle hoeken van het land. Tegelijkertijd blijft dit ook goed bereikbaar voor mensen uit Zutphen, Apeldoorn en Deventer. Ook klanten en medewerkers uit Amsterdam zijn vanaf hier goed bereikbaar.
Door de centrale ligging van jouw bedrijfspand, zorg je ervoor dat je beter in contact komt met alle delen uit het land en is het makkelijker om je servicegebied uit te breiden.
Marktonderzoek is een absolute must als je de grenzen van je bedrijf wilt verbreden. Analyseer daarom de regio. Hoe zit het met de concurrentie? Gelden hier mogelijk andere regels dan in de regio waar je nu actief bent? Is er überhaupt wel vraag naar jouw producten en/of diensten? Bepaal daarnaast ook waar de klanten hier behoefte aan hebben. Misschien hebben ze wel andere behoeften dan in de eigen regio. Om jouw bedrijfs succesvol uit te kunnen breiden, is het belangrijk dat je op deze behoeften kunt inspelen.
Het is niet alleen belangrijk om de klant te geven waar het behoefte aan heeft, maar ook om ervoor te zorgen dat jouw naam bekend wordt in deze nieuwe regio. Dat doe je het snelst door een lokale marketingcampagne op te starten. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan adverteren in een lokale krant, maar ook aan het gebruik van buitenreclame of je SEO dusdanig aanpassen dat je ook scoort op lokale zoekopdrachten. Schakel een marketeer in om een effectieve campagne op te stellen.
Heb je de sprong in het diepe genomen? Vergeet dan ook niet om de eerste maanden voldoende te evalueren. Bekijk welke plannen effectief zijn geweest en of er nog veranderingen doorgevoerd moeten worden. Zeker in het begin is het belangrijk om nog wat bij te sturen en zo te voorkomen dat er te laat wordt ingegrepen bij potentiële problemen. Schakel eventueel ook een expert van buitenaf in (iemand die bekend is in de regio) om je te helpen bij de opstart.