Ondernemend
OpenDeur oprichters Remko Amstelveen (register makelaar-taxateur) en Wouter Smit (online specialist) komen beiden uit een verschillende branche, maar toen ze elkaar tegenkwamen bleek al snel dat ze dezelfde visie deelden op de makelaardij. Met 22 jaar ervaring als makelaar, weet Remko als geen ander, dat verkopers op zoek zijn naar een zorgeloos verkoopproces en de hoogste opbrengst. Wouter merkte bij het kopen van zijn eerste huis dat de makelaardij achter loopt op het gebied van digitalisering en data: “We hebben niets tegen traditionele verkoopmethodes, integendeel. Alles dat werkt om woningen te vinden en te verkopen, zetten wij in voor onze opdrachtgevers, maar wij gaan ook een paar stappen verder op het gebied van slimme software en data, waarmee we meer potentiële kopers bereiken voor onze opdrachtgevers”.
Uit onderzoek blijkt dat makelaars veelal hetzelfde opereren en opdrachtgevers vaak teleurgesteld zijn in de meerwaarde van makelaars. Jullie hebben veel makelaarservaring in huis. Hoe zet je deze ervaring in om die meerwaarde te bieden waar verkopers zo naar op zoek zijn? Remko: “De ervaring die wij hebben opgedaan in het makelaarsvak in Deventer en omgeving is essentieel om te begrijpen waar opdrachtgevers naar op zoek zijn. Zonder die ervaring, helpt software niet. Maar de combinatie van beide is geweldig. Verkopers vragen ons vaak of wij al kopers hebben voor hun woning. Ons software team, onder leiding van Richard (directeur software), heeft daarom een functionaliteit ontwikkeld waarmee wij woningzoekers, die eerder een vergelijkbare woning hebben bezichtigd, automatisch koppelen aan de woningen van onze verkopers. Vaak kunnen wij daarom al meerdere bezichtigingen plannen nog voordat de woning op Funda staat. Dit soort functionaliteiten helpen mij als verkoop- en aankoopmakelaar om het maximale eruit te halen voor onze opdrachtgevers.” Zijn jullie ook transparant met jullie tarieven? Remko geeft aan dat opdrachtgevers vaak positief verrast zijn dat ze op basis van hun postcode en huisnummer, het tarief voor de verkoop van hun woning op ons platform kunnen zien. Wouter geeft aan dat naast de inzet van data, zij het aan- en verkoopproces volledig transparant hebben gemaakt: “Verkopers en kopers krijgen toegang tot ons platform waarin ze alles live kunnen volgen, van aanvragen voor bezichtigingen, reacties van kijkers tot biedingen.”
Over marketing wordt wel eens negatief gedacht. Jullie zetten het puur in voor de klant? Remko en Wouter knikken tegelijkertijd. Wouter zegt: “Dat is zeker zo. Bij ons gaat het niet om ons, maar om de klant. Marketing voor de verkoop van woningen is heel belangrijk voor ons. Dat richt zich zowel op bereik als op presentatie van de woning.” Remko benadrukt dat de presentatie van de woning vaak onderschat wordt: “We willen het echt anders doen met een kwalitatief hoogstaande woningpresentatie, professioneel-geprinte glossy magazines en maatwerk teksten van een professionele tekstschrijver. Data van Funda wijst uit dat onze woningen 79% beter bekeken worden dan de gemiddelde makelaar uit de regio. Onze service gaat verder en met de combinatie van lokale kennis van de makelaars, persoonlijke aandacht en de toevoeging van data en slimme software, vinden we de beste koper voor elke woning. het belang van de opdrachtgever is het enige is dat voor ons telt.”
Maagdenburgstraat 24, Deventer
Contactpersoon: Remko Amstelveen
T: 0570-244 168
E: info@opendeur.nl
www.opendeur.nl