Ondernemend

Ondersteunende communicatie geeft iedereen een stem

Als je niet niet of nauwelijks kunt spreken door bijvoorbeeld niet-aangeboren hersenletsel of een ernstige verstandelijke beperking kan logopedie uitkomst bieden. In Nederland hebben ruim 600.000 mensen hulp nodig bij het communiceren. Om te kunnen communiceren met de mensen in hun omgeving maken zij gebruik van communicatiehulpmiddelen. Want dat communicatie belangrijk is, weten we allemaal.

Europese Dag van de Logopedie
Communicatie kan zowel verbaal als non-verbaal zijn. Je kunt aangeven hoe het met je gaat, wat je voelt of wat je denkt. Als je niet kunt praten, heeft dit een enorme invloed op je  levenskwaliteit. Het belemmert je sociale leven en je onafhankelijkheid. Om aandacht te vragen voor deze en ook voor ook andere taalontwikkelingsstoornissen is er een speciale Europese Dag van de Logopedie in het leven geroepen. Deze dag is een initiatief van het CPLOL en wordt sinds 2004 ieder jaar gehouden op 6 maart. Elk jaar komt er een bepaald thema aan bod. Dit jaar stond de dag in het teken van de ondersteunende communicatie. Het doel is om het bewustzijn van logopedie in heel Europa te vergroten.

Wat is ondersteunende communicatie?
Bij ondersteunende communicatie worden alle mogelijke communicatiehulpmiddelen ingezet. Mensen met ALS, afasie of een andere aandoening waardoor spreken niet meer gaat, hebben enorm veel baat bij het gebruiken van alternatieve vormen van communicatie. Een logopediepraktijk speelt hierin een hele centrale rol want zij kunnen achterhalen welk zintuig of welke vaardigheid nog het sterkst is ontwikkeld. Als dit duidelijk is, kan worden bepaald welk communicatiehulpmiddel er voor de gebruiker het meest passend is. De ondersteunende communicatie is wel echt een hulpmiddel, want het uitgangspunt is dat de gebruikers zoveel mogelijk zelf blijven communiceren. 

Spraakcomputers, gebaren, apps en software
Met toepassing van gebaren, apps op een smartphone of tablet of een spraakcomputer geven logopedisten iedereen een stem. Naast deze hulpmiddelen zijn er nog veel meer alternatieve vormen zoals een pictobord, fotoklappers en ja/nee-vragen. De logopedisten hebben een belangrijke rol in het gebruik van deze hulpmiddelen want zij ondersteunen zowel de begeleider als de gebruiker. Zo wordt een app of een spraakcomputer goed ingericht voor ingebruikname en krijgt de begeleider of de andere naasten hulp bij de toepassing ervan. Maar de logopedist doet meer. Voordat het juiste hulpmiddel wordt bepaald, vindt er een uitgebreid taal-, spraak- of ander onderzoek plaats naar het verwerken, begrijpen en uiten van de gesproken en geschreven taal. 

Meer informatie?
Wil je meer informatie over ondersteunde communicatie? Onze logopediepraktijk heeft een passend antwoord op je vraag. Je bent van harte welkom om contact met hen op te nemen via e-mail of telefoon.