Stedendriehoek
Meer dan 5 miljoen Nederlanders eten geen of slechts af en toe vlees. Dit is 36% van heel Nederland. Deze groep is daarmee sinds 2016 gegroeid met 7 procentpunten. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.
De groep die geen of af en toe vlees eet heeft een duidelijk profiel. Vrouwen (43%) slaan een stukje vlees vaker over dan mannen (29%). Hetzelfde geldt voor alleenstaanden (46%) ten opzichte van samenwonende stellen (35%) en gezinnen (28%). Jongeren besluiten vaker om helemaal geen vlees te eten. 18- tot 34-jarigen (7%) zijn namelijk vaker vegetariër of veganist dan 50-plussers (3%). Twee op de drie Nederlanders (64%) eten nog steeds bijna iedere dag vlees. Deze groep bestaat voornamelijk uit mannen en gezinnen.
Een kwart van alle Nederlanders (24%) is ten opzichte van een jaar geleden gezonder en bewuster gaan eten en drinken. Ook heeft men geminderd met snacken (18%) en is men minder alcohol gaan drinken (11%). Het merendeel (72%) gaat anders met eten en drinken om uit eigen motivatie. Bij vrouwen (76%) is deze intrinsieke motivatie sterker dan bij mannen (67%).
Het bewuster worden van voeding uit zich dan ook in de keuzes van de consument. Gezondheid (75%) en kwaliteit (75%) zijn de belangrijkste criteria bij het kiezen van eten en drinken. Twee op de vijf Nederlanders geven aan dat het milieu (41%) ook meespeelt in het keuzeproces. Gezondheid en milieu zijn voor vrouwen vaker van belang dan voor mannen.
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek met cijfers en trends over de food retail in Nederland. In het onderzoek zijn 7.300 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.