Stedendriehoek
STEDENDRIEHOEK – Afgeladen fietsendragers op de snelweg en bepakte fietsen op het station. Het is een herkenbaar beeld in deze periode van het jaar. Het recreatieve fietsnetwerk wordt tijdens de zomermaanden intensief gebruikt. Niet zo gek, want Nederland telt 8,1 miljoen recreatieve fietsers.
Daarvan stapt een ruime 1,7 miljoen minimaal eens per week op de fiets. Jaarlijks worden er 191 miljoen recreatieve fietstochten gemaakt. En ook op vakantie gaat de fiets gewoon mee. Tijdens 3,1 miljoen vakanties wordt er namelijk gefietst. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het Continu Vrijetijdsonderzoek (CVTO), het Continu Vakantieonderzoek (CVO) van NBTC-NIPO research en het onderzoek naar fietstrektochten van het Landelijk Fietsplatform.
In eigen land kiest 21% van de Nederlanders het liefst voor een actieve vakantie. Bijna de helft van hen gaat voor een fietsvakantie, waarmee dit soort vakantie het populairst is in Nederland. Het Landelijk Fietsplatform kwam eerder deze maand al naar buiten met de Kwaliteitsmonitor; een vergelijkend onderzoek tussen de regio’s in het aanbod van het recreatieve fietsproduct. Met een groot aantal provincies met tussen de 4 en 5 sterren mogen we ons een echt fietsland noemen. Van de totaal 1,1 miljoen fietsvakanties zijn 926.000 fietsstandplaatsvakanties. Dit zijn vakanties waarbij meerdere fietstochten ondernomen worden vanaf een vast vakantieadres. 73% maakt tijdens het fietsen gebruik van het knooppuntennetwerk. De overige 166.000 kiest voor een fietstrektocht, hierbij fietst men van locatie naar locatie en overnacht op verschillende plekken. 68% van de trektochtfietsers maakt gebruik van het LF-netwerk.
Economisch en maatschappelijk belang
Al deze miljoenen fietsers stappen niet alleen op de fiets, ze stappen ook massaal af, voor een drankje, hapje of onderdak. Recreatieve fietsers geven jaarlijks ruim 2,4 miljard euro uit aan hun hobby. Ruim 1,2 miljard euro wordt onderweg in de regio uitgegeven. Eric Nijland, directeur van het Fietsplatform: “Investeren in goede recreatieve voorzieningen stimuleert niet alleen de vrijetijdseconomie, het draagt ook bij aan een prettige leef- en verblijfsomgeving. Het maakt steden, dorpen of regio’s aantrekkelijk om in te wonen.” Nog eens 1,2 miljard euro wordt uitgegeven aan fietsartikelen. Het grootste deel van deze uitgaven (971 miljoen) heeft betrekking het aanschaffen van een nieuwe of tweedehands recreatieve’ fiets. Daarnaast worden behoorlijke bedragen uitgegeven aan artikelen als bidons fietstassen en rugtassen (93 mln euro) fietskleding en regenkleding (65 miljoen euro) en digitale hulpmiddelen (30 miljoen euro).
Fietser zoek ontspanning
31% van de fietsers noemt ontspanning als de belangrijkste reden om te gaan fietsen maar ook buiten willen zijn (17%) en er even tussenuit (14%) worden vaak genoemd door de recreatieve fietsers. Slechts 6% van de fietsers geeft aan dat ‘de gezondheid’ de belangrijkste reden is om te fietsen. Waarschijnlijk wordt het positieve effect op de gezondheid door veel fietsers gezien als prettige bijkomstigheid maar kiezen ze niet voor de activiteit om deze reden.
‘