Entertainment
Op 1 september 2019 fuseerden Het Gelders Orkest en Orkest van het Oosten. Op 4 oktober van dat jaar lanceerden zij, tijdens hun eerste gezamenlijke concert, de nieuwe naam Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel. De orkesten kozen er destijds voor de naam niet meteen te hanteren, maar de tijd te nemen deze bij medewerkers, publiek en stakeholders te laten landen. Met het aflopen van het culturele seizoen 19-20 is het moment voor de definitieve naamswijziging nu aangebroken.
Graag had het orkest de naam feestelijk gelanceerd met het uitkomen van de brochure voor seizoen 20-21, medio april. Dat was door de corona-maatregelen niet mogelijk. Desondanks gaat de organisatie vanaf dit moment over tot het voeren van de nieuwe naam. Zo kan Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel als één orkest beginnen aan de voorbereidingen voor het volgende seizoen. Op de nieuwe website www.phion.nl staat het programma zoals het orkest dat oorspronkelijk gepland had. Algemeen directeur Jacco Post laat weten dat er op dit moment echter hard gewerkt wordt aan een aangepast programma dat uitvoerbaar is in de huidige tijd. Op deze manier gaat Phion er vanuit, ondanks de beperkingen, toch voor zoveel mogelijk mensen van betekenis te kunnen zijn met (live) symfonische muziek.
Het is de missie van Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel om voor zoveel mogelijk mensen van betekenis te zijn met live symfonische muziek. We brengen muziek dichtbij en zoeken ons publiek op, binnen en buiten de concertzaal. We vernieuwen en verrassen. We bieden een grote variëteit in muziek en presentatie. Zo valt er voor iedereen iets te ontdekken.
De naam Phion is afgeleid van philharmonie en ontdekken. Philharmonie, of philharmonisch orkest van Oost-Nederland is echter ook passend. Er is voor gekozen om dit niet expliciet te verbinden aan naam en visuele identiteit. Dit maakt het voor publiek en orkest mogelijk om er (ook) eigen betekenis aan te geven. De toevoeging ‘Orkest van Gelderland & Overijssel’ geeft aan wat we zijn en voor wie we er zijn. Het geeft ons publiek een gevoel van nabijheid en toegankelijkheid. Tevens is dit een link met ons verleden en creëert het herkenbaarheid voor toekomstig nieuw publiek.