Stedendriehoek

De mobiliteit in Apeldoorn wordt klaargestoomd voor de toekomst

Bepaalde rechten voorbehouden pexels.com 

Rijden de e-bussen in Apeldoorn straks op energie opgewekt door treinen? Die kans zit er in. Er beweegt in elk geval wat binnen de mobiliteit van onze regio. De Apeldoornse ondernemer Arjan Heinen heeft immers de droom van Apeldoorn een van dé voorbeeldsteden in de energietransitie te maken. Maar hoe moet dat dan en welke stappen worden er nu al gezet? 

Het Hedgehog systeem
Heinen zou eigenlijk al met pensioen moeten zijn, maar duurzaamheid en vooruitgang passioneert hem dermate dat hij met zijn bedrijf, Hedgehog Applications, een ware vaandeldrager van innovatie in onze regio is. Die baanbrekende vernieuwing zit hem vooral in het Hedgehog systeem. Wat houdt dat in? De remenergie van een trein, tram of metro wordt opgevangen om elektrische bussen op te laden. Deze energie gaat normaal verloren, maar met dit systeem wordt het via een speciale bovenleiding in megabatterijen op het station opgeslagen. Deze worden dan gebruikt om de bussen van energie te voorzien. Zo wordt het lokale openbaar vervoer helemaal circulair. In Apeldoorn-stad zouden er zo maar liefst 25 elektrische bussen van energie voorzien kunnen worden. Heinen lobbyt al om het systeem in Apeldoorn van de grond te krijgen. De gemeente is in ieder geval alvast positief over het idee. Op dit moment loopt er dan ook een nieuwe aanbesteding voor het busvervoer in de stad. De gemeente Apeldoorn hoopt dat de nieuwe busvervoerder in elk geval het vernieuwende idee bekijkt. 

Hulp bij het bepalen van wie de nieuwe vervoerder wordt
Dat hernieuwbare energie en duurzaamheid dus een doorslaggevende rol bij de aanbesteding zal spelen staat vast. Duurzamer openbaar vervoer draagt immers ook bij aan een betere luchtkwaliteit in de binnenstad, iets waar het huidige college sterk op inzet. Een audit om na te gaan hoeveel kilometers er nu nog exact afgelegd worden door minder duurzame bussen en welke trajecten er al afgelegd worden door exemplaren die rijden op hernieuwbare energie zou een grote hulp bij de beslissing vormen. Zowel voor de gemeente, de provincie, als de kandidaatvervoerder is deze informatie op het moment van de aanbesteding van de lokale mobiliteit erg belangrijk. Zo kan gezien worden waar er ruimte voor verbetering is en wat een kandidaatvervoersbedrijf biedt. Een handige tool hiervoor kan ritregistratie zijn. Via software die in elke bus geïnstalleerd is, volgt de gemeente of de vervoerder dan nauwgezet de bewegingen van de bussen en kan ze nagaan hoeveel ritten er door welke soort bus worden afgelegd. Hiervoor zijn al verschillende aanbieders op de markt, zoals deze

Syntus zet nu al in op waterstofbussen
Momenteel is de lokale vervoerder in Apeldoorn Syntus Gelderland, een dochterbedrijf van Keolis. Dit vervoersbedrijf is bussen op duurzamere brandstof in elk geval genegen. De tests met twee waterstofbussen op regionale lijnen in de Veluwe lopen al sinds vorig jaar. Nu gaan ze veel vaker ingezet worden op de lijnen tussen Apeldoorn en Harderwijk, Zwolle en Amersfoort. Niet enkel stoten deze bussen minder uit, volgens de chauffeurs die hen getetst hebben rijden ze ook veel soepeler en dus aangenamer voor de reizigers. Deze soepele ervaring komt omdat de bussen een ingebouwde dynamo hebben, waardoor er veel minder vaak geremd moet worden. Zo wordt er eveneens minder gas uitgestoten bij het optrekken. Deze vernieuwingen vormen allemaal middelen om het OV in Apeldoorn zo langzaamaan CO2-vrij te maken.