Stedendriehoek

Belevingsvlucht gaf geen reëel beeld”

STEDENDRIEHOEK – Het geluid van de belevingsvlucht was niet realistisch. Dat stelt Stichting Red de Veluwe nadat woensdag een Boeing 737 in opdracht van het ministerie van I & W een proefvlucht over de Veluwe maakte. De actiegroep is nog bezig met het analyseren van de eigen metingen en de binnengekomen reacties. Daar wordt binnenkort een conclusie aan verbonden maar de eerste indruk is dat dit voorvliegen geen juist beeld geeft van de reële situatie als vliegveld Lelystad in 2020 opengaat. Dat standpunt wordt ondersteund door directeur Erik Roelofsen van de Nederlandse Stichting Geluidshinder. Zijn stichting voerde geluidsmetingen uit voor Red de Veluwe bij Heerde, Nijbroek en Klarenbeek.

Tijdens het voorvliegen was het geluid veel minder omdat er geen passagiers in het toestel zaten en er ook geen bagage aan boord was. Dat scheelt al flink wat decibellen. Daar komt bij dat een modern toestel werd ingezet dat veel minder lawaai maakt dan het gemiddelde toestel dat straks de vakantievluchten zal gaan verzorgen. Wat ook meespeelde was dat dit keer heel rustig werd gevlogen. In de praktijk lopen vakantievluchten vaak vertraging op en moet er doorgejakkerd worden om tijdverlies in te halen. De bochtjes die in de route zijn gelegd om bewoonde en kwetsbare gebieden te ontlasten, werden nu keurig gevlogen maar ook dat zal in de praktijk niet het geval zijn. Ervaringen bij andere vliegvelden ondersteunen dat dit allemaal korte doorsteekjes worden.
Het geluid kwam verder niet in de buurt van de werkelijke situatie omdat het vliegtuig nog niet van Lelystad kon opstijgen en daar dus geen hoogte hoefde te maken. Ook constateerde de actiegroep dat bijvoorbeeld op diverse plaatsen te hoog werd gevlogen en dat bij een klimmende bocht die extra lawaai veroorzaakt, ineens licht werd gedaald.

Volgens de actiegroep maken die zaken allemaal het nodige verschil. Dit is net als bij een auto, je kunt rustig rijden maar je kunt met je auto ook veel lawaai maken. Belangrijkste argument is volgens Red de Veluwe echter nog steeds dat één vlucht geen idee geeft van de overlast die tien- vijftien vliegtuigen per uur gaan veroorzaken. Dat zal echt heel veel hinder opleveren omdat het lawaai tijdens de piekuren bijna constant aanwezig is. Als laatste argument voert Red de Veluwe aan dat het volgens hen een kwestie van tijd is voordat er zware, oude vrachtvliegtuigen van en naar Lelystad zullen vliegen. Dan wordt de situatie heel erg onaangenaam.
Bij de belevingsvlucht is overigens buiten beschouwing gebleven dat de laagvliegroutes extra veel uitstoot zullen veroorzaken.
Red de Veluwe volgde de belevingsvlucht met genodigden in Nijbroek en Klarenbeek. Daar waren Kamerleden aanwezig, de provincie was vertegenwoordigd en ook waren er wethouders en ambtelijke afvaardigingen van de gemeentes Apeldoorn en Voorst. Ook burgemeester Jos Penninx van Voorst bracht een bezoek. De pers, zowel regionaal als landelijk, was in groten getale present om verslag te doen van de belevingsvlucht.