Stedendriehoek
De zomer komt eraan, dus we kunnen weer naar de IJsselstranden. Kleedje mee, bubbels in je tas. De uiterwaarden, het pontje dat mensen naar de overkant loodst, de brug in de verte… en losjes over je schouder hangt de Hanzetas. Deze unieke tas is gemaakt van gebruikte rolbanners of vrachtwagendoeken. Voor de productie wordt samengewerkt met Deventer bedrijven, die zich richten op mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Duurzaam, sociaal en trendy.
Hanzetas is een initiatief van vindingrijke en gedreven ondernemers uit Deventer en omstreken, die elkaar hebben gevonden in duurzaam en sociaal ondernemen. Productontwerper Claudia Casagrande, van Leeratelier ClaCa, geeft rolbanners en vrachtwagendoeken een tweede leven door er een functionele en praktische tas van te maken.
“Er zijn drie Hanzetassen: twee verschillende soorten beachtassen en een zakelijke tas. De beachtassen worden gemaakt van verschillende banieren met een unieke print, die we inmiddels als hele kleine voorraad op de plank hebben liggen. Deze tassen worden standaard gevuld met wijn en een unieke kurkentrekker en kunnen worden aangevuld met streekproducten. De beachtas kan in de webshop zelf worden samengesteld. Voor de zakelijke tas vragen we je om zelf een rolbanner van je bedrijf aan te leveren. Hiervan wordt de tas gemaakt, helemaal in jouw huisstijl. Zo komt je bedrijf op een unieke manier tot leven. Leuk voor jezelf, of als relatiegeschenk!” vertelt Claudia Casagrande. “Hanzetas werkt samen met sociale partijen die zich richten op mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Zo is de Hanzetas twee keer duurzaam: in mens én in materiaal.”
Tijdens de lockdown is online netwerken een gewoontegoed gebleken. Een mooi voorbeeld hiervan is Vraagjenetwerk.nl. Dit online initiatief van Linda Vaneker en Renate Smit is een enthousiaste club ondernemers die met de week groeit. Tijdens één van eerste online meetings werd een verhaal ingebracht door een ondernemer die op het punt stond te starten met haar bedrijf, maar haar enthousiasme dreigde te verliezen door de algehele situatie. Wat er toen gebeurde, was tekenend voor de ‘we doen het samen-mentaliteit’. Vier ondernemers uit de omgeving sloten zich aan bij het initiatief en zetten samen met Claudia de schouders eronder.
Een klein marktonderzoek, mensen activeren binnen het netwerk, concepttassen met een label en kaartje van herkomst, een logo en huisstijl, een webshop met professionele fotografie en de inhoud van de tas. Aldert van Buuren (van De Groene Kluis), Jorick Wimmers (Cantina del Vino), Lody Willemsen (Het Olala Effect) en Gerard Zwartjes (ZIB-Zwartjes in Beeld) hebben de naam Hanzetas inmiddels samen met Claudia op de kaart gezet. Naast de founders heeft Hanzetas partners als Branding Friends, PrintXpert, Vraagjenetwerk en Dikke Titels die de opstart mede mogelijk hebben gemaakt. Geïnteresseerde bedrijven zijn ook nog steeds van harte welkom om zich aan de sluiten.
Je eigen unieke Hanzetas bestellen? Ga naar Hanzetas.nl en bestel simpel en snel online of neem contact op met Claudia Casagrande van ClaCa Design voor meer informatie: telefoon 06-48126181.