Stedendriehoek

Sharon op de praat- en filmstoel

DEVENTER – De Deventer documentairemaakster Sharon Kromotaroeno timmert stevig aan de weg. Op donderdag 14 november presenteert zij in het Kunstenlab weer de talkshow Doctalks. Daarnaast is op zondagavond 8 december in Filmhuis de Keizer de voorpremière van Gods Markthal, haar documentaire over de Lebuinuskerk.

In 2017 kreeg Sharon landelijke bekendheid met haar in Berlijn en Israël opgenomen ‘Voordat ik geboren werd’, dat in 2018 is uitgezonden door de NPO. Dit jaar was de 28-jarige Deventerse genomineerd voor de DCC Aanmoedigingsprijs. Sinds haar 22e filmt, interviewt, produceert en regisseert Sharon documentaires, bij voorkeur over maatschappelijke ontwikkelingen die haar aan het hart gaan.

“Op een aantal donderdagavonden per jaar organiseer ik de talkshow Doctalks in het Kunstenlab. In een Zomergasten-opzet interview ik vooraanstaande Nederlandse documentairemakers. Mijn doel is om hen te leren kennen, om zo ook meer te leren rond het vak documentaire maken. Ik geloof dat je alleen op die manier kunt groeien als maker. Er komen tegelijk veel mooie verhalen voorbij op zo’n avond”, vertelt Sharon. “Op donderdag 14 november is Geertjan Lassche te gast. Hij is zo’n beetje de bekendste documentairemaker van buiten de Randstad. Ik ben erg blij dat hij speciaal voor deze avond naar Deventer komt. Met zijn films Hemelbestormers en Brommers Kiek’n verwierf hij veel nationale bekendheid. Ook is het tien jaar geleden dat mijn grote idool Ramses Shaffy overleed. Regisseur Pieter Fleury maakte een film over hem; ook Fleury is binnenkort bij ons te gast.”

Twee jaar lang werkte Sharon aan de documentaire Gods Markthal. “Deze film heb ik in de Lebuinuskerk te Deventer opgenomen. Ik heb zelf geen religieuze achtergrond, maar wat me zo aan deze kerk intrigeert, is dat het gebouw op alle andere dagen dan zondag openstaat voor verhuur. Je ziet in veel andere steden dat kerken aan het verdwijnen zijn, omdat er steeds minder leden overblijven. Ik ontdekte dat naast de zondagsdiensten van de protestantse gemeente er een commerciële exploitatie nodig is, een fenomeen waaraan nog niet veel aandacht is besteed in documentairevorm. Door de exploitatie komen er ook niet-kerkelijken, jongeren, feestgangers in het gebouw. Je ziet in feite hoe op de kerkvloer onze maatschappij functioneert.”