Columns

Weg met de NS!

Afgelopen week kregen de autofabrikanten die in Nederland actief zijn de mooist denkbare commercial in de schoot geworpen die ze zich maar konden voorstellen. Ongevraagd en geheel gratis ook nog, kom daar nog maar eens om in deze peperdure tijden. De boekhouders van dienst wreven zich vast, nog met een wat ongelovige blik in de ogen, de handen stuk; de advertentiebudgetten die ze moeten boeken kunnen de rest van het jaar namelijk fors naar beneden.
De twee hoofdrolspelers in de zeer geslaagde reclamespot waren NS-topmannen Wouter Koolmees en John Voppen. Met een van opwinding rood aangelopen hoofd somde Koolhaas, af en toe onderbroken en aangevuld door Voppen, tijdens een persconferentie op waarom reizigers hun NS de komende periode zoveel mogelijk moeten mijden. Nu zijn de gebruikte argumenten die ik in veel reclamespots hoor om potentiële kopers te verleiden lang niet altijd even sterk, maar die van Koolmees en Voppen klonken mij toch zeer overtuigend in de oren.
Ga maar na, er worden dit najaar en in 2025 heel veel meer vertragingen verwacht op het spoor omdat het aantal werkzaamheden fors hoger komt te liggen dan tijdens de voorgaande jaren. De infrastructuur van het spoor is namelijk na veertig jaar intensief gebruik helemaal ‘op’. De situatie op de HSL-lijn, vanaf de start tot op heden sowieso niet echt een succesverhaal, is helemaal dramatisch. Vanwege de vele constructiefouten in de viaducten mogen de ‘snelle’ treinen hier nog maar met maximaal 80 kilometer per uur overheen tuffen. Te laat op je bestemming aankomen is dus vrijwel gegarandeerd. Verder kampt de NS met een groot gebrek aan elektromonteurs, dat gaat ook niet helpen. Is er dan misschien een moment aan te wijzen dat de NS de problemen kan hebben getackeld? Een lonkende stip op de horizon? ‘Ik weet niet wanneer het beter wordt’, waarschuwde Koolmees zeer overtuigend. En of dat nog niet genoeg was had hij voor de laatste twijfelaars nog een grandioze uitsmijter in petto. De NS gaat de prijs van een treinkaartje met maar liefst 10% verhogen. Kondigde mijn autodealer niet een leuke inruilactie aan vorige week? Ik kan beter snel even langsgaan want het kon er wel eens heel druk gaan worden.