Columns
Peter van den Boom
Voetbal, het blijft voor mij nog steeds de mooiste sport om naar te kijken. Ook al gebeurt er in en rondom het veld van alles om dat genot steeds verder om zeep te helpen. Het is natuurlijk een eeuwigheid geleden dat de betaalde tak haar complete ziel en zaligheid heeft verkocht aan de commercie. In ruil voor een jaarlijkse zak met centen die structureel ongelijk over de aangesloten clubs wordt verdeeld. Dat steeds steviger infuus van zilverlingen leidt helaas tot steeds meer uitwassen.
Opeens waren daar die led-boardings, irritant oplichtend en 1000 keer per wedstrijd verspringend van boodschap, vorm en kleur. Het doet pijn aan de ogen en leidt af van het spel. Die gaan dus nooit meer weg.
Wedstrijden spelen op onmogelijke tijden, zoals op zondag om kwart over twaalf of om acht uur in de avond. Dit om RKC-Excelsior integraal uit te kunnen zenden. Of daar iemand anders dan uit Kralingen of rondom Waalwijk naar zal kijken?
De verplichte perspraatjes rondom wedstrijden waar geen trainer of speler zin in heeft. Die vanwege strenge protocollen een zo lage nieuwswaarde hebben dat de aanwezige journalisten van ellende elke verspreking, onbedoelde oogopslag of kuchje als nieuws proberen te interpreteren.
Het wordt er niet beter op. Bij Go Ahead, toch een van de meest sympathieke jongens uit de voetbalklas, wordt dit seizoen elke spelerswissel door de spreekstalmeester omgeroepen en afgesloten met de zin: ‘deze wissel wordt mogelijk gemaakt door Salland zorgverzekeringen.’ Het kan dus altijd nog gekker en infantieler, but who cares, zolang er ergens op de achtergrond maar een paar munten in de clubkas rinkelen. Je zou bijvoorbeeld de cornervlaggen kunnen laten sponsoren en dat bij elke hoekschop even omroepen, of de penaltystip, een gele kaart, misschien? De mogelijkheden zijn eindeloos. Het zou allemaal wat beter te pruimen zijn als niet iedereen zou doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Zeg tenminste één keer dat je als club ook baalt van die gekmakende led-boarding, de onmogelijke aanvangstijden, de zinloze persconferenties, de rare omroepberichten, dat je het allemaal doet voor een vollere clubkas. Maar de communicatieafdelingen, er altijd als de kippen bij om elk positief nieuwtje zo snel mogelijk te verspreiden, blijven verdacht stil. Druk bezig met nieuwe, geld genererende ideetjes?