Columns
Peter van den Boom
‘Er staat een nieuw bericht voor u klaar’. Ik krijg steeds vaker een mailtje met zo’n mededeling. En u vast ook. De tekst kan per afzender wat verschillen, maar het blijft een nogal vreemde melding, vind ik. Want het is gewoon een feit dat wanneer je een mail krijgt, dat dat automatisch een nieuw bericht is. Een nogal overbodige mededeling dus die bij mij direct al wat ergernis doet opwellen. Maar zo redeneert het digitale web waarin we ons allemaal hebben laten spinnen nu eenmaal niet.
Bovendien is dit pas het begin. De inhoud van het bericht is namelijk niet opgenomen in de mail die het aankondigt. Dat zou ook te eenvoudig zijn. Om te weten te komen welke wereldschokkende mededeling trappelend van ongeduld wacht om gelezen te worden, moet ik naar het portaal of platform of app waarop deze mail betrekking heeft. Dat digitale universum aan portalen is de afgelopen paar jaar nog harder geëxplodeerd dan het echte universum uitdijt. Je hebt huisartsenportalen, klantenportalen, bankenportalen, de mogelijkheden zijn inmiddels eindeloos. Elke zichzelf respecterende instelling heeft een eigen portaal of platform ingesteld. Heel gastvrij zijn deze overigens niet. Je komt er alleen maar in of op met de juiste combinatie van wachtwoord en gebruikersnaam. En minstens een van die twee heb je de vorige keer niet goed opgeslagen, weet je uit frustrerende ervaring.
Dus ik laat de mededeling lekker voor wat ie is en ga over tot de orde van de dag. Tot een paar dagen later de herinneringsmail oppopt in de mailbox. Toch maar eens inloggen dan. Al is het alleen maar om niet meer steeds ongevraagd herinnerd te worden om iets te doen waar je geen zin in hebt. Even door de zure appel heen dus. Wonderbaarlijk genoeg lukt het mij om in een keer het gevraagde portaal binnen te dringen. En na even navigeren door een onhandig opgezet menu staat ie daar dan toch. De Boodschap. ‘U heeft bij ons een afspraak over 10 dagen. Binnenkort ontvangt u daar een brief over.’