Columns
Peter van den Boom
Wellicht heeft u vernomen dat de beweegredenen van uw gemeente om u de mogelijkheid te bieden om onbegrijpelijk geformuleerde correspondentie liefst per omgaande aan ons te retourneren… nog zin om verder te lezen? Nee toch? Weg ermee dan. We zitten inmiddels in 2025. Toch versturen gemeenteambtenaren nog steeds dit soort brieven aan inwoners. Vol met ouderwetse woorden die niemand meer gebruikt. Met lange zinnen en opsommingen waardoor je halverwege de draad kwijtraakt. Terwijl het juist de bedoeling is dat we actie gaan ondernemen, doen veel ontvangers dus helemaal niets met zo’n brief. Geïrriteerd door de afstandelijke toon. Niet wetend wat precies de bedoeling is of denkend dat deze boodschap vast niet voor hen bestemd is. Brief bij het oud papier.
Steeds meer burgers hebben genoeg van de onnodige gewichtigdoenerij van hun gemeente. Het roept het beeld op van arrogante ambtenaren die vanuit een ivoren toren hun boodschappen op het gewone volk laten neerdalen.
De gemeente Arnhem heeft nu besloten dat de ontvanger onduidelijke brieven mag terugsturen. Dat bleek groot nieuws.
Deventer kent het probleem ook en stelde een lezerspanel in. Dat gaat gemeentelijke brieven en teksten beoordelen voordat ze de deur uitgaan of online komen. De nood bleek hoog. Na een oproep meldden tientallen burgers zich aan.
Allemaal positieve ontwikkelingen. Toch vind ik het wel een beetje raar. Zo lang als ik me kan herinneren, en da’s best lang, krijg ik al dit soort wollige brieven vanuit overheden toegestuurd. En werd er over geklaagd door mensen in mijn omgeving. Maar de gemeentelijke overheden blijken hardleers. Want er is weinig veranderd in de manier van communiceren. Toch zijn er voorbeelden genoeg van hoe het wel kan. Op website Rijksoverheid.nl staan alleen nog maar teksten die op B1-niveau zijn geschreven. Het taalniveau – er zijn er zes – dat vrijwel elke Nederlander probleemloos kan lezen en begrijpen. En dat ook hoger opgeleiden het liefst lezen. Zo moeilijk is het dus echt niet. Ik vermoed dat het ook een kwestie van mentaliteit is. Door hoogdravende taal te gebruiken lijkt de afzender belangrijk, en daarbij zijn of haar werk ook. Maar ambtenaren worden nou juist door ons betaald om hun werk goed te doen. Dat is ons duidelijk informeren over wat ze doen en wat er van ons wordt verlangd. Ik zeg: begin er vandaag nog mee. Hoogachtend.