Stedendriehoek
Als winkelier in Deventer zal je vooral lokale klandizie hebben. Nu veel winkels dicht waren, of beduidend minder omzet hebben, is het tijd om proactief op zoek te gaan naar nieuwe klanten en omzet. Dankzij de mogelijkheden van het digitale tijdperk kan je eenvoudig een grotere klanten groep klanten in jouw regio bereiken, of zelfs landelijk verkopen met een online shop. Hieronder vind je een aantal ideeën om je omzet een boost te geven met lokale marketing.
Social media
Veel ondernemers wonen in de buurt van hun winkel en hebben daarmee al een aardig lokaal netwerk. Zeker met social media kanalen is dit een voordeel, omdat je eenvoudig via-via jouw winkel kan promoten onder bekenden en onder nieuwe potentiële klanten. Zo kan je promoties een aanbiedingen onder de aandacht brengen. Een stapje verder kan met Facebook of Instagram Advertising. Door lokale campagnes kan je in beeld komen bij nieuwe doelgroepen en zowel je fysieke als online winkel promoten. Zorg voor mooi beeldmateriaal voor op social media waarbij jouw merk of winkelnaam duidelijk zichtbaar is. Bij online drukkerij 123drukken vind je veel materiaal voor in de winkel, om te bedrukken met jouw eigen logo en naam.
Google Ad campagnes
Zeker als je een online winkel hebt, is het slim om gebruik te maken van mensen die reeds op zoek zijn naar jouw product. Via Google Ads kan je adverteren op specifieke zoektermen, zoals een product of merk dat jij verkoopt. Dankzij de vele segmentatie opties kan je je specifiek focussen op mensen die in jouw regio zoeken. Dat maakt de kans groter dat ze fysiek bij je langs zullen komen, bijvoorbeeld om schoenen te passen. Ook beperkt het je marketingkosten, immers lokaal adverteren kost minder geld dan landelijk.
Verder zijn Google Ad zoekadvertenties erg geschikt om jouw voordelen onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld gratis parkeergelegenheid, of 60 dagen retourrecht. Ook kan je jouw telefoonnummer vertonen tijdens je openingstijden.
Google Maps
Als lokale ondernemer is het belangrijk om zichtbaar te zijn op Google Maps. Zo kom je in beeld bij mensen die een specifieke dienst zoeken en weet je zeker dat mensen jouw bedrijfslocatie weten te vinden. Om getoond te worden op Google Maps kan je eenvoudig een account aanmaken in Google My Business. Nadat je een profiel hebt aangemaakt kan je aanvullende informatie over jouw bedrijf vermelden. Ook kan je aangeven op welke dagen of tijden je geopend bent. Dit voorkomt dat mensen voor een gesloten deur komen te staan. Verder kan je met een profiel reageren op klantreviews en aanbiedingen vermelden. Voor je gebruik kan maken van deze opties dient jouw bedrijfsprofiel geverifieerd te worden door Google om misbruik te voorkomen.
Online shop
Veel winkels maken een mooie omzetstijging als ze ook een online shop openen. Opeens is heel Nederland potentiële klant, of zelfs het buitenland. Alvorens je gaat investeren in een online shop en digitale marketing is het verstandig om een klein onderzoek te doen. Hoe groot is de concurrentie in jouw niche? Hoeveel vraag is er? Welk prijsniveau hanteert de concurrentie? Als jouw aanbod hier positief bij afsteekt dan is er een redelijke kans dat jouw online winkel succesvol kan worden. Vergeet niet dat een webshop niet automatisch betekent dat je gaat verkopen. Daarvoor zal je ook moeten investeren in zichtbaarheid en online bezoekers.