Stedendriehoek
GORSSEL – In Museum MORE, Hoofdstraat 28 in Gorssel, is sinds afgelopen weekeinde de nieuwe opstelling van de eigen collectie te zien. In deze tentoonstelling zijn 25 werken opgenomen die MORE nooit eerder toonde, waaronder een ontdekking van een schilderij van kunstenaar Wim Schuhmacher, bijgenaamd de Meester van het Grijs.
Het werk van Wim Schuhmacher (1894-1986) is recent geschonken aan het museum door Marcel Klep en was 90 jaar lang in het bezit van zijn familie. Kleps grootmoeder kocht het vlak nadat de kunstenaar het gemaakt had in 1928. Hierdoor bleef het schilderij decennialang onder de radar. Artistiek directeur Ype Koopmans: ”We zijn heel blij met deze royale schenking die perfect past bij onze collectie. Bovendien hebben we hiermee een nieuw, onbekend werk gevonden. Het staat nergens beschreven in de standaardboeken maar is zonder twijfel een échte Schuhmacher. We hebben het schilderij ‘Gezicht op Corte’ gedoopt, omdat het duidelijk is dat Schuhmacher hier het Corsicaanse bergstadje Corte afbeeldt. Hij reisde regelmatig naar Zuid-Europa om er te werken en bezocht meermaals Corsica. Mooi is dat Schuhmacher zich in de jaren ‘20 juist op dit ruige eiland ontpopt tot realistisch schilder, bij wie je nog sporen van kubisme kunt ontwaren. Toevallig heeft ook M.C. Escher in 1928 een voorstelling van Corte gemaakt, een beetje gemoedelijk, dromerig, met wandelende mensen. Maar het Corte van Schuhmacher is onaards, met schijnbaar verlaten huizen, haast een onherbergzame planeet. Met deze schenking versterken we op een prachtige manier onze kerncollectie van de ‘Grote Vijf’ van het 20e-eeuwse Nederlandse realisme: Carel Willink, Pyke Koch, Raoul Hynckes, Dick Ket en Wim Schuhmacher dus.”
“Ik vind het alleen maar aardig als het heel moeilijk is”, zei Wim Schuhmacher (1894-1986) ooit over zijn werkwijze. Schuhmacher, afkomstig uit een eenvoudig Amsterdams gezin, benadrukte later altijd graag dat hij autodidact was en alleen op de ambachtsschool was opgeleid tot huisschilder. De term ‘huisschilder’ voerde hij dan ook als een soort geuzennaam. Hij was trots op zijn perfecte techniek, zonder zichtbare toets. Met okers verlevendigde hij grijstonen waarmee hij een uiterst subtiel en breekbaar gevoel van leven oproept. De toepassing van deze unieke zilvergrijze sluier voelde als een ontdekking en overwinning, verklaarde hij later. In Schuhmachers onaardse, ontkleurde wereld lijkt het lichtschijnsel overal en nergens vandaan te komen. In 1940 schreef de kunstcriticus Kasper Niehaus: “Men behoeft geen helderziende te zijn om te voorspellen dat zijn werk tot het blijvende gedeelte der moderne kunst zal behoren…Hij kan buiten anderen, lateren tijden vallen, er kan een pauze in zijn roem optreden. Maar eens zullen er weer tijden komen, verwant van geest met de zijne, waarin men zijn taal weer zal verstaan.” Schuhmacher – bijgenaamd ‘de meester van het grijs’ – is nu met 34 schilderijen vertegenwoordigd in de collectie van Museum MORE.