Stedendriehoek

Het congres danst… thema van het Beethoven Festival

ZUTPHEN – Deze misschien wat raadselachtige zin vormt het thema voor de derde editie van het Beethoven Festival, dat van vrijdag 24 tot en met zondag 26 augustus plaatsvindt in de historische binnenstad van Zutphen.

1815, de revolutie was uitgewoed, Napoleon was verslagen en terwijl de puinhopen van de oorlog nog na smeulden, moesten op een congres in Wenen de contouren van het nieuwe Europa gestalte gaan krijgen.
Toen de politieke elite daar wel heel veel tijd voor nodig had, bleek dat men zich in Wenen met heel andere zaken bezig hield. Er werd gefeest en gedanst…. op muziek van Beethoven.

Het festival wil die tijdgeest in herinnering roepen en de grote componist, zijn muziek en zijn vernieuwingsdrang in een historische context plaatsen.

Het festival
Na de spectaculaire opening vanaf de Wijnhuistoren in hartje Zutphen (vrijdagmiddag 24 augustus 17.00 uur), waant de concertbezoeker zich ’s avonds tijdens het openingsconcert om 20.00 uur in het Wenen van 1815. Dat concert wordt verzorgd door het Apollo Ensemble in symfoniebezetting en (en costume) de dansers van de Stichting Oude Dans uit Nijmegen.

Op zaterdag en zondag brengt het festival ook de wellicht minder bekende Beethoven voor het voetlicht. Daar waar we de componist kennen van zijn grote werken, is te zien en te horen dat hij ook verrassend intiem werk heeft geschreven. Deze muziek wordt op het festival gespeeld in onverwachte bezettingen en op instrumenten die niet meteen met Beethoven worden geassocieerd, zoals de gitaar, de mandoline en de accordeon.
Voorbeelden van die ‘andere Beethoven’ zijn ook een concert van bariton Maarten Koningsberger, die Beethoven zingt in Ierse en Schotse volks- en drinkliederen en de accordeon van Vincent van Amsterdam.

Een bijzondere vleugel
Heel bijzonder is ook dat pianist Hannes Minnaar op zondagmiddag 26 augustus een concert geeft op de  zogenoemde Maene-vleugel. Het unieke van deze vleugel, die vorig jaar bij de perspresentatie ‘hèt instrument van  de 21 eeuw’ werd genoemd, is dat de snaren elkaar nergens kruisen. Met deze zogenoemde rechtsnarige vleugel wordt de klank van de piano’s van 200 jaar geleden gecombineerd met de superieure techniek van de moderne concertvleugel. Als Beethoven dàt had geweten…  

Het instrument werd op aangeven van de beroemde pianist Daniel Barenboim ontworpen en gebouwd door pianobouwer Chris Maene in Ruiselede (België). Dit familiebedrijf kreeg de opdracht doorgespeeld van de familie Steinway & Sons in New York, die zelf geen kans zag te voldoen aan de eisen die Barenboim stelde.
De productmanager van de Belgische bouwer, Henk Swinnen, geeft om 13.30 uur – voorafgaand aan het concert van 14.30 uur – een lezing over het ontwerpproces, de bouw en de vele mogelijkheden van deze bijzondere vleugel. De lezing is vrij toegankelijk voor de concertbezoekers.

Uniek voor Nederland
Het Beethoven Festival is uniek voor Nederland en heeft inmiddels internationaal een naam opgebouwd door het hoge artistieke niveau en de wijze waarop de klassieke muziek en de daarbij behorende historie op een laagdrempelige manier wordt aangeboden. Daarnaast is de veelzijdigheid van het gebodene erg aantrekkelijk: van concerten met grote bezetting tot kleine ‘Beethoven-pareltjes’.

En dan hebben we het nog niet eens over de vondst van documenten in het gemeente-archief, waaruit zou blijken dat de  componist in 1772 in Zutphen is geboren…
Beethoven klinkt nergens beter dan in Zutphen!

Alle informatie is te vinden op www.beethoven-festival.nl