Stedendriehoek
DEVENTER – Nu de coronacrisis ons leven beheerst, kiezen steeds meer Nederlanders voor lokaal, gezond en duurzaam voedsel. “Door vaker te kiezen voor lokaal en duurzaam, helpen we onze lokale ondernemers, ontlasten we het klimaat en houden we ons lichaam gezond”, vertelt Ilse Jansen van Natuur en Milieu Overijssel.
Omdat de meeste landwinkels, pluktuinen en voedselbossen op verborgen plekken zitten, hebben de Natuur- en Milieufederaties (NMFs) de GoodFoodClub.nu gelanceerd. “De plek waar je als consument alle duurzame aanbieders bij jou in de buurt kunt vinden. Het doel van de campagne is het aandeel duurzame landbouw in Nederland te vergroten, ook na de coronacrisis.”
Steeds meer consumenten kiezen bewuster voor lokaal en duurzaam voedsel. Vanwege de gezondheid, om lokale ondernemers te steunen, maar ook vanwege het klimaatprobleem. Veel duurzame boeren leverden aan restaurants, festivals en cateraars. Nu deze afzet is weggevallen, kunnen consumenten genieten van deze mooie streekproducten. “Met de GoodFoodClub maken we alle duurzame, lokale aanbieders goed vindbaar. We roepen consumenten op om hen te steunen, SupportOurLocals en kies vaker voor lokaal, gezonder en duurzamer voedsel, ook na de coronacrisis”, aldus Mattheus Bleijenberg, campagneleider van de GoodFoodClub.nu. Op de site vinden consumenten alle adressen bij hen in de buurt, informatie over activiteiten bij boeren en inhoudelijke info over gezondheid, milieuvoordelen, voedselverspilling, de voordelen voor de natuur etc.
Er zijn in Nederland honderden boeren, landwinkels, tuinderijen, voedselbossen en adressen waar je de mooiste, duurzame, lokale groenten, kaas, wijn, noten, vlees en fruit kunt kopen. Vaak weten consumenten hen niet te vinden. De GoodFoodClub wordt het digitale platform waar alle bewuste consumenten en aanbieders van lokaal en duurzaam geproduceerd voedsel elkaar vinden. Ook online pakketten en restaurants die werken met lokale producten worden vermeld op het platform. Consumenten die de GoodFoodClub volgen, blijven op de hoogte van initiatieven in hun buurt zoals open dagen van boeren en appelplukdagen. De GoodFoodClub is ook te vinden op Facebook, Instagram en Twitter.
“Het platform is een basis om komende tijd verder uit te bouwen. Er zullen steeds meer aanbieders op het platform verschijnen en na de coronacrisis willen we ook activiteiten delen en organiseren bij lokale boeren op het erf, om zo boeren en burgers meer met elkaar in contact te brengen.” Aanbieders in Overijssel die graag een plekje willen op het platform, kunnen zich aanmelden bij Ilse Jansen via e-mail jansen@natuurenmilieuoverijssel.nl
Jansen: “Dat we ons voedsel anders moeten gaan produceren en ons consumptiepatroon niet duurzaam is, dringt zo langzamerhand goed door. Kijk maar naar het stikstofprobleem of het mestoverschot in Nederland. We moeten een transitie doormaken en meer naar een circulaire landbouw met minder afvalstoffen en milieu-impact. De Natuur- en Milieufederaties werken op verschillende manieren aan deze transities, bijvoorbeeld door actieplannen te ontwikkelen en korte ketens te ondersteunen. Hierbij werken wij veelal samen met (lokale) partners en brancheorganisaties.”