Entertainment
Filmhuis en theater MIMIK en videoproductiebedrijf De Mannen Zonder Pak slaan de handen ineen. Zij bieden bedrijven die vanwege corona hun evenement online organiseren, vanaf nu de mogelijkheid om live uit te zenden vanuit het filmtheater. De producties worden live geschakeld met meerdere camera’s en kunnen worden voorzien van interactieve aspecten, in te starten video’s en professionele intro’s en bumpers.
Rob van den Hove, directeur van MIMIK: “Met vier filmzalen, een multifunctionele theaterzaal, een bar en een café zijn bij MIMIK alle denkbare combinaties van cultuur, beleven en uitgaan mogelijk. Maar toen de coronacrisis toesloeg moest veel daarvan plotseling worden geschrapt. We zijn meteen op zoek gegaan naar wat wél mogelijk is. Zo kwamen we erop om onze krachten te bundelen met De Mannen Zonder Pak, zodat we vanuit onze prachtige locatie live-uitzendingen kunnen aanbieden aan bedrijven.”
Coen Remmelts, mede-eigenaar van De Mannen Zonder Pak: “Sinds de coronacrisis zien we dat het aantal aanvragen voor live-registraties aanzienlijk toeneemt. Evenementen die eerder in een zaal werden georganiseerd, moeten in deze tijd ineens online uitgezonden worden. Met de steeds veranderende coronamaatregelen moet er ook nog eens snel worden geschakeld: mag er wel of geen publiek in de zaal, en hoeveel mensen mogen dat dan zijn? Kunnen we het publiek misschien verspreiden over meerdere zalen? Door samen te werken met MIMIK kunnen we een mooie, veelzijdige locatie bieden waar we alles onder één dak hebben.”
De uitzendingen zijn mogelijk op YouTube, Facebook of via een speciaal ingerichte (besloten) webpagina. Maar het blijft niet bij zenden. Remmelts: “We maken gebruik van programma’s als Mentimeter, waarmee je live in de uitzending een quiz of poll behandelt. Of er loopt een live Twitterfeed of chatfunctie mee, die tijdens de uitzending direct wordt besproken. Dankzij de faciliteiten bij MIMIK en onze moderne apparatuur is het zelfs mogelijk om met een vertraging van slechts enkele seconden uit te zenden. Dit biedt kansen voor een echt interactieve livestream: voor de kijker is het net alsof je naar een televisieshow kijkt waar je zelf aan deelneemt.”
Een digitale lancering waarbij vooraf alle medewerkers een ontbijt thuisbezorgd krijgen, een talkshow waarbij je live vragen kunt stellen aan de gasten of een live webinar met ondersteunende video’s, vrijwel alles is mogelijk. Van den Hove: “Ook al ben je niet fysiek bij elkaar, op deze manier zoek je toch de verbinding op. Op een manier die vele malen leuker is dan via Zoom, waar je dagelijks al vier vergaderingen mee voert. Via een live-uitzending kun je toch samen het nieuwe jaar openen of een belangrijk moment vieren.”