Entertainment
door Peter van den Boom
DEVENTER – Deze Hanzestad is een nieuw theater rijker. Op vrijdag 2 februari zwaaien de deuren van Fazant aan de Smedenstraat voor het eerst open voor het publiek. Drijvende kracht achter dit project is Patricia van Santen de Hoog. Zij liet de ruimte, waarin tot voor kort nog aan motoren werd gesleuteld, transformeren tot een intiem theatertje met plek voor exact 48 zitplaatsen rondom een klein podium.
Vanaf de straatkant is er nog weinig van te zien, maar als Patricia de deur opent van nr. 276 sta je binnen een paar stappen in een andere wereld waarin artiesten en bezoekers zich ongetwijfeld op hun gemak gaan voelen.
Je woont pas een jaar in Deventer. Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
Patricia: “Ooit heb ik een cultureel centrum in Beilen opgezet en negen jaar lang gerund. Uiteindelijk ben ik gestopt omdat het financieel niet rond te breien was. Daarna ben ik naar Apeldoorn verhuisd. Ik kreeg een nieuwe relatie, waarna het logistiek het handigst bleek om in Deventer te gaan wonen. Na het overlijden van mijn vader, vorig jaar, beschikte ik bovendien over de financiële middelen om ook hier iets cultureels op te gaan zetten. Dit pand kwam beschikbaar, wij wonen boven en de benedenverdieping is dus dit theater geworden.”
Hoe wist je dat hier behoefte aan zou zijn?
“Als je iets cultureels wilt beginnen in een stad, moet er ook ruimte voor zijn. Mij was verteld dat er in Deventer veel gebeurt op dit gebied: neem alleen al het Dickens Festijn, Deventer op Stelten en de Boekenmarkt. Vooraf heb ik niet onderzocht of er behoefte zou zijn aan een plek als deze. Ik hou van aanpakken en ben gewoon begonnen. Maar dit keer wel zonder de financiële verantwoordelijkheid.”
Hoe pak je zo’n project aan?
“Ik ben de benodigde vergunningen gaan aanvragen, dit pand gaan inrichten en toen uiteindelijk ook de bar klaar was dacht ik: ‘nu staat er echt wat’. Daarna ben ik gaan googelen om uit te vinden wat er in Deventer allemaal gebeurde op cultureel gebied. Zo kwam ik in contact met interessante mensen, die mij weer tipten over anderen en zo groeide mijn netwerk in no-time. Er was heel veel bereidheid om mee te denken, te helpen en om te komen optreden. Dat vind ik heel mooi en het sterkte mij in de gedachte dat ik op de goede weg was.”
Wat kunnen we hier verwachten?
“Wat ik wil is dat bezoekers hier zitten en aandacht hebben voor de muzikant en zijn of haar verhaal. Aan de muzikanten vraag ik om de mensen mee te nemen door iets te vertellen over de achtergrond van een liedje, de totstandkoming ervan of de instrumenten waarop wordt gespeeld. Het is mijn ambitie om twee keer per week een voorstelling te plannen voor volwassenen en één keer in de maand een kindervoorstelling. Op de vrijdagavond is er ruimte voor iets met het woord: denk aan theater, muzikaal verteltheater, een boekbespreking, optredens van dichters, filosofische verhandelingen en dergelijke. De zaterdagmiddag is voor de muziek: kleine combo’s, wereldmuziek, klassieke optredens, jazzmuzikanten, singer-songwriters. Inmiddels staan er al meer dan dertig optredens op de rol. Guus Essers, jazzpianist uit Apeldoorn, neemt het voortouw in de jazzprogrammering en is dan gastheer.
En verder? Ik laat me graag verrassen. De beoefenaars van amateurkunsten weten mij al goed te vinden, maar ook professionals willen hier hun comeback vorm gaan geven of een try-out doen, dat is alleen maar leuk.”
Heb je een businessmodel?
“Voorop staat dat ik niet aan de optredens hoef te verdienen. De opzet is om de gage van de artiest terug te verdienen uit de ticketverkoop en de baromzet. Ik ben in de gelukkige positie dat ik dit pand met eigen middelen heb kunnen kopen en laten verbouwen.”
Storytellingconcept
“Na de zomer wil ik een bijzonder format gaan neerzetten: storytelling. Twee muzikanten naast elkaar op het podium die niet eerder met elkaar muziek hebben gemaakt. Die elkaar spontaan gaan meenemen in wat ze hebben geschreven en de gedachtes daarachter. Ik heb dat concept in een theater in Culemborg meegemaakt met een gitarist en een pianist die elkaar veel hadden te vertellen en spontaan met elkaar meespelen. Als publiek word je dan onderdeel van de interactie van zo’n ontmoeting, je zit er met je neus bovenop. Deventer singer-songwriter Martin van de Vrugt gaat, samen met mij, dit concept invullen.”
Naam Fazant
“Door de naam Fazant neem ik mijn overleden vader mee in mijn gedachtegoed. De Fazant is hét dier van Schiermonnikoog, het eiland dat hij als natuurliefhebber het mooiste plekje op aarde vond. Heel jammer dat hij dit niet meer kan meemaken. Dit theater moest er ook gewoon komen. Ik zie het als het laatste hoofdstuk in mijn leven dat hopelijk nog lang mag duren. Hierin komt veel wat ik in het leven heb doorlopen samen en dat geeft mij heel veel rust en voldoening. Maar ik kan het uiteraard niet allemaal alleen: er zijn vrijwilligers, mijn man en kinderen zullen ook regelmatig bijspringen. En ik wil zelf graag bij de deur gaan staan om de mensen te verwelkomen.”
Officiële opening
“Een opening kun je maar één keer goed doen. Dus op 2 februari wil ik mijzelf en het theater goed presenteren, zodat de mensen weten wat mijn missie is en wat ze hier kunnen verwachten. Na een kort officieel gedeelte zijn er diverse optredens: stadstroubadour Jonneke Siebrand zingt het openingslied en de flamencogroep Los Pajaritos treedt op. Er komt ook een partytent in de tuin. Ik hoop op een grote opkomst. Maar ik ben nu al zo blij dat het theater al voor de opening wordt gedragen door de Deventer bevolking, de vele vrijwilligers en de artiesten. Er is gewoon behoefte aan deze plek, omdat de stap van de oefenruimte naar een groot podium voor artiesten vaak te groot is.”
Check voor het programma en online ticketverkoop: www.theaterfazant.nl.