Entertainment

De cantates van Alessandro Scarlatti

DEVENTER – Een beetje componist anno 1700 waagde zich aan dé trend van het moment: de Italiaanse cantate. Maar weinigen deden dat met zoveel brille als Alessandro Scarlatti: zijn naam zou door zijn 700 cantates haast synoniem worden met het genre. Mezzosopraan Lucile Richardot – stem uit duizenden en heldin van Ensemble Correspondances – zet zich schouder aan schouder met klavecinist Philippe Grisvard voor een drieluik dat de veelzijdigheid, de onuitputtelijke fantasie en de poëtische inborst van Scarlatti etaleert.

Een muzikante met oog voor detail, oor naar diversiteit en de vinger aan de pols van de tijd: dat is wel het minste wat van mezzosopraan Lucile Richardot gezegd kan worden. Ooit journaliste, grossiert Richardot vandaag in vocale topprestaties in zowel de oudemuziekwereld als de hedendaagse muziekscene. Met onder meer Jan van Elsacker, Jill Feldman en Margreet Honig als mentors, en podiumkompanen als Ensemble Correspondances (Sébastien Daucé), Pygmalion (Raphaël Pichon), Le Poème Harmonique (Vincent Dumestre), Monteverdi Choir & Orchestra (John Eliot Gardiner) en Collegium 1704 (Václav Luks) behoort Richardot tot muziekroyalty. Met haar unieke stemgeluid – door een recensent omschreven als ‘beheerst, intens, donker en beklijvend’ – voelt ze zich zowel op grote operapodia als in intieme kamermuzieksetting als een vis in het water.

Zijn pad naar het klavecimbel liep langs de hobo en de moderne piano. Maar vandaag mag Fransman Philippe Grisvard zich een van de meest vaardige en gewaardeerde specialisten van het circuit noemen. Als alumnus van de klavierklas van Eduardo Torbianelli aan de Schola Cantorum Basiliensis, torpedeerde Grisvard zich naar de hoogste echelons van de oude muziek, in het gezelschap van ensembles als Le Concert d’Astrée, Akademie für Alte Musik Berlin en Freiburger Barockorchester, en iconische dirigenten als Emmanuelle Haïm, René Jacobs en Sir Simon Rattle. Grisvard is naast een schitterend solist ook een exceptionele begeleider, die de delicate kunst van het basso continuo-spelen volmaakt in de vingers heeft.

Het concert vindt zondag 7 april vanaf 20.15 uur plaats in het Penninckshuis, Brink 89 in Deventer. Voor meer informatie en kaartverkoop: oudemuziek.nl/agenda