Stedendriehoek
DEVENTER – Van 16 september tot en met 5 november zijn er drie tentoonstellingen te zien in Kunstenlab, Havenplein 20 in Deventer. De tentoonstellingen zijn heel verschillend, maar op alle drie is het thema ‘Clash & Play’ van toepassing.
Aam Solleveld toont in de grote zaal een installatie en nieuwe werken die zij maakte in de programmalijn ‘Ultimate Playground’. In zijn draaimolen onderzoekt Matthijs Bosman samen met bezoekers de kracht van populisme en de waarde van polarisatie. Marije Vermeulen verbindt in haar werk mode, meubelmaken en beeldende kunst en is op zoek naar een speels resultaat, want daarin komen die verschillende werelden bij elkaar.
Systemen
Aam Solleveld bedekt de grote zaal van Kunstenlab met een grid van meer dan 1800 stippen, waarbinnen ze spelenderwijs verschillende onderzoeken met de toeschouwer deelt. Solleveld is geboeid door zichtbare en onzichtbare systemen. Soms kraakhelder voor iedereen, soms grilliger en ongrijpbaarder. De afgelopen tien jaar verzamelt de kunstenaar beelden waarin deze natuurlijke systemen te zien zijn. Zo heeft ze een collectie beelden van landschappen van Google Maps en maakt ze foto’s vanuit vliegtuigen waarop systemen en patronen van mens en natuur zich aftekenen. Tegelijkertijd zoomt ze graag in op kleinere alledaagse onderdelen: ze maakt composities met grassprieten en andere organische vormen. In deze tentoonstelling laat de kunstenaar zien wat er gebeurt wanneer je met deze ogenschijnlijk verschillende werelden gaat spelen.
Superland
In de ruimte van Kunstenlab draait de draaimolen van Matthijs Bosman traag maar onvermoeibaar rondjes, terwijl het klassieke muziekstuk Sarabande van componist Händel klinkt. Het is tegelijkertijd duister en vrolijk. Voor Matthijs Bosman de ideale plek om het over iets toegankelijks maar zwaars te hebben: onze democratie. Wat als we politiek meer als een attractie zouden zien? Als we polarisatie niet zouden schuwen en minder bang zouden zijn om het gesprek aan te gaan? Vanuit zijn organisatie Superland bespreekt Matthijs Bosman ingewikkelde onderwerpen en onderzoekt hij hoe mensen elkaars verhaal beter kunnen gaan begrijpen. Deze editie van Superland gaat over ‘De grootste niet bestaande ideologie van Nederland’. De draaimolen is vooral een uitnodiging om in gesprek te gaan. Een uitgebreid nevenprogramma met activiteiten en gasten is onderdeel van de tentoonstelling (zie: kunstenlab.nl/tentoonstellingen/geloof-het-of-nieteen-draaimolen/).
Spontaan speels
Marije Vermeulen maakt kleurrijke, abstracte schilderijen, installaties en muurschilderingen. Ze studeerde mode, meubelmaken én beeldende kunst: werelden die vaak van elkaar gescheiden zijn. De kunstenaar laat deze werelden liever in elkaar overvloeien: haar schilderijen, objecten en installaties zijn daarmee een uitnodiging. De kunst mag óns aantrekken, we mogen plaatsnemen in zwierige lijnen, gedragen worden door energieke kleuren en ons laven aan een omgeving. Op het eerste oog zien de kunstwerken van Vermeulen er frivool en speels uit, maar achter die spontaan speels ogende wereld gaat een ijverig puzzelen vooraf. Niets is toevallig. Ze hanteert haar eigen heldere spelregels en schept daarmee een kader waardoor ze in het werk zelf niet meer hoeft te zoeken. Daarbij stelt ze zich steeds de vraag: ‘hoe strikt kan iets zijn en tóch een verrassend en speels resultaat krijgen’?