Stedendriehoek
DEVENTER – Vorige week vond de finale van de Onco Care Challenge 2016 plaats in Breukelen. Het Deventer Ziekenhuis won de finale met het project 3D Printlab: de inzet van 3D-modellen voor een gesprek met meer diepgang. Met een vurig betoog overtuigde het team van het ziekenhuis de jury en sleepte het prijzengeld van 5.000 euro binnen, zodat het project kan worden uitgevoerd.
Met het project wil het Deventer Ziekenhuis gebruik gaan maken van 3D-printing. Voor de patiënten met kanker is het vaak moeilijk de ziekte voor zich te zien en de gevolgen hiervan in het lichaam te begrijpen. Het gebruik van een 3D-model in het gesprek over de aandoening helpt de ziekte ‘tastbaar’ te maken en kan de relatie van de aandoening tot de rest van het lichaam zichtbaar maken. Operaties bij patiënten met kanker zijn complex, vanwege de wijze waarop tumoren groeien en doorgroeien in verschillende lagen in het gezonde weefsel. De chirurg weet niet altijd wat hij zal tegenkomen en welke techniek het beste zal aansluiten om tot een goed resultaat te komen. Vooraf oefenen met een model van de tumor en zijn omgeving kan leiden tot betere resultaten en vermindering van de duur van de operatie. Zowel de patiënt als het behandelend team heeft op deze manier baat bij een 3D-model.
Zorgverleners worden dagelijks geconfronteerd met uitdagingen rond de oncologische zorg en hebben daar vaak creatieve oplossingen voor. Deze ideeën zijn niet altijd eenvoudig uit te voeren, bijvoorbeeld door gebrek aan tijd en geld. Met de Onco Care Challenge biedt Sanofi een podium voor het stimuleren en uitwisselen van ideeën. Het meest innovatieve project – dat een aantoonbare bijdrage levert aan de verbetering van oncologische zorg op maat – wil Sanofi helpen om samen met de zorgverleners de zorg rond oncologie extra aandacht te geven en te verbeteren.
Sanofi is wereldwijd een toonaangevend bedrijf in de gezondheidszorg, dat zich bezighoudt met onderzoek naar de ontwikkeling, productie en het op de markt brengen van zorgoplossingen voor patiënten. Als farmaceutisch bedrijf is Sanofi koploper op het vlak van diabetes en cardiovasculaire aandoeningen, vaccins, diergeneesmiddelen en zeldzame ziekten. Het bedrijf heeft ook een sterke positie in MS, oncologie, immunologie en zelfzorgmiddelen (Consumer Healthcare).