Stedendriehoek
Je hoort het steeds vaker: private labeling. Steeds meer kledingwinkels en retailers proberen zich te onderscheiden door hun eigen kledinglabel op te richten en te verkopen, maar ook particulieren kunnen een private label op de markt brengen. Het is een investering, maar wel één die zich zeer goed terug kan betalen wanneer je label succesvol wordt.
In dit artikel vertellen we je wat je moet weten over private labeling, wat de voordelen zijn en waarom zoveel retailers met hun eigen label aan de slag gaan.
Je eigen kledingmerk
Kortgezegd is private labeling dus het opzetten van jouw eigen kledinglijn of collectie. Een goed voorbeeld is het merk Frogs and Dogs, dat baby- en kinderkleding op de markt zet. Wanneer je de website van dit merk bekijkt zie je al snel dat het assortiment uit verschillende collecties bestaat. Private labeling maakt dat goed mogelijk. Het biedt veel voordelen, zoals de herkenbaarheid die je als merk geniet en het opbouwen van een vaste groep aan klanten. Als retailer kun je ervoor kiezen om babykleding van een ander merk in huis te halen en te verkopen, maar door middel van private labeling kun je ook een eigen collectie op de markt zetten en verkopen.
Een kledinglijn met identiteit
Op die manier werk je niet alleen aan een eigen collectie, maar zet je ook de identiteit van je winkel en je merk steviger op de markt. Je verzamelt een groep klanten om je heen die jou aan je eigen merk herkennen en daarvoor ook bij jou terug willen komen.
Er is veel mogelijk wanneer het om private labeling gaat. Of je nu een eigen pyjamacollectie wilt lanceren, of meisjesondergoed setjes, in principe is alles mogelijk. Sta er wel bij stil dat het opzetten van een eigen label een investering is. Je moet dus sterk achter jou idee staan om de sprong te kunnen maken.
Samen een collectie ontwikkelen
Heb jij een sterk idee voor jouw eigen kledinglijn, maar ben je niet bekend in de textielwereld? Er zijn partijen die jou hierbij kunnen helpen. Door samen te werken met zo’n partij kun je gebruik maken van hun expertise en kennis op het gebied van private labeling. Je profiteert van hun netwerk en kunt op die manier de productie en het transport van jouw kledingcollectie voor een scherpe prijs gedaan krijgen. Dat maakt het op de markt brengen van een eigen label voor iedereen bereikbaar.