Stedendriehoek

Van muf en stoffig imago naar hip, trendy vintage

DEVENTER – “Daar ga ik echt niet naar binnen!” Dit was tien jaar geleden een veel gehoorde uitspraak als het om kringloopwinkels gaat. “Zo’n winkel is voor de armen, niet voor mij.” Tot een aantal jaren geleden tweedehands kleren nieuwe naampjes kregen. Vintage en retro. En dat was hip! Toen dromden we ineens massaal naar de winkels met ‘vintage- en retrokleding’. Want dat kon je nergens anders krijgen. Dan was je echt uniek.

Er openen steeds meer kringloopwinkels in ons land. Soms zijn het grote hallen, vol gestouwd met alles wat er in past, maar steeds vaker ontstaan er nieuwe initiatieven zoals sfeervolle winkeltjes in het centrum van de steden. Winkels met een fraaie naam die niet doen vermoeden dat het om tweedehands spullen gaat. Retro, vintage en hip, daar draait het hier om. De prijzen variëren van heel goedkoop tot pittig geprijsd, want ja… als je echt iets unieks wilt, dan is de prijs daar soms ook naar. De klanten vinden het prima, zij lopen ermee weg. 

Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland (BKN) ziet de resultaten van afgelopen jaren ook. “Het imago van kringloopwinkels is enorm verbeterd. De winkels zijn hipper en moderner geworden.” Dit geldt vooral voor de grote hallen die vol staan met kleding, meubels en allerlei accessoires. Mensen spenderen hier soms een halve dag om alles af te struinen, op zoek naar net dat leuke kledingstuk of dat meubeltje dat perfect in je huis past. Aan de andere kant worden mensen zich ook steeds meer bewust van het milieu en de duurzaamheid van kleding. Maar daarnaast is het ook gewoon heel leuk om rond te neuzen in zo’n winkel.”

De kleinere, vaak sfeervolle winkeltjes in binnensteden, die hun rekken vol hebben met kleding die wacht op een tweede of derde of vierde leven, trekken vaak vaste bezoekers, wat niet gek is gezien de collectie daar nooit lang hetzelfde is. Eén artikel van elk, zodat je elke keer weer andere spullen tegenkomt. 

“Ook duurzaamheid is een belangrijk thema binnen kringloop- en tweedehandswinkels” 

Naast dat de kringloopwinkels meer doelgroepen aantrekken en een (deels) andere functie hebben gekregen, namelijk ook voor het vinden van juist dat unieke kledingstuk of vaasje, kwam vervolgens ook nog eens het thema duurzaamheid voorbij. En op dat moment heeft bijvoorbeeld de kledingproductie inderdaad wel iets te winnen. Want eerlijk is eerlijk, neem het maken van een spijkerbroek: hiervoor is 1000 liter water nodig. Neem daarbij de eventuele kinderarbeid in landen zoals India en dan is het duidelijk dat er iets moet veranderen. 

Betekent deze kentering dat de kringloopwinkels hun oorspronkelijke bedoeling als winkel voor de armeren verliezen? Nee, zeggen de winkels. “De rol van onze winkels is veranderd. In de jaren tachtig en negentig hadden kringloopwinkels zeker een functie ten opzichte van de armere bevolkingsgroepen. Nu speelt ook de duurzaamheid een rol. Tegenwoordig komt iedereen bij ons winkelen. En dat is logisch gezien de toekomst waarin we steeds meer duurzame of gerecyclede kleding zullen dragen.”

Van ‘goedkope winkel’ naar ‘vintage zoekplek’
Ook in de stedendriehoek merken de kringloopwinkels de verandering in koopgedrag van klanten. Zo staat Kringloopwinkel Twello (foto 1) op het punt om flink uit te breiden. “Dit zorgt voor een veel groter winkeloppervlak, maar vooral ook voor het ruimer kunnen opstellen van de artikelen, wat een mooiere presentatie betekent”, vertelt Hans Hekkert. “Dat is nodig, net als shop-in-shops en aanvullende activiteiten zoals een podium bieden aan muzikaal talent. Het wordt zo steeds meer een uitje om hier te komen.” Ook bij Het Goed (foto 2) merken ze de verandering in ‘de kringloopwereld’ als het gaat om de doelgroep die de winkel bezoekt. Hier zijn ze op ingesprongen door middel van steeds meer hippe collecties en een overzichtelijke uitstraling, waarbij met kleurthema’s wordt gewerkt. 

Of we naar een kringloopwinkel – van grote hal tot kleine sfeervolle winkeltjes – gaan omdat we willen bijdragen aan een beter klimaat en duurzamer willen leven, of dat we graag verrast willen worden in het aanbod aan artikelen; feit is dat de kringloopwinkels hun stoffige imago hebben afgeschud.