Stedendriehoek
APELDOORN – Nabestaanden beleven een uitvaart anders dan hoe zij het wellicht gewenst hadden door de coronamaatregelen die er momenteel gelden. Het afscheid nemen van een overledene is het begin van rouwen. Gaat dit niet zoals gehoopt, dan kan dit gevolgen hebben bij het verwerken van verdriet bepleit rouwtherapeut Leoniek van der Maarel. Monuta’s medewerkers bieden steun en informatie via de Uitvaart Hulplijn voor iedereen die vragen of zorgen heeft over afscheid nemen in coronatijd.
Bij een uitvaart mogen door de maatregelen maximaal 30 mensen aanwezig zijn. Tussen de aanwezigen moet een afstand van minimaal 1,5 meter gehouden worden. Hierdoor kan een mogelijk gewenste grote uitvaart niet plaatsvinden. Lichamelijk contact wordt afgeraden. “In de rouwtherapie vertellen mensen hoeveel steun het geeft als er veel mensen op een uitvaart zijn. Het geeft mensen troost dat hun dierbare zo geliefd is geweest. De knuffels van vrienden, familie, mensen die je vasthouden. Dat geeft steun. Maar in de rouwtherapie zie ik ook hoeveel boosheid het geeft als een uitvaart niet gaat zoals men had gehoopt. Je kunt het namelijk nooit meer overdoen. Het zou mij niet verbazen als de komende tijd veel mensen zullen moeten leren omgaan met het afscheid dat niet is verlopen zoals gehoopt. Voor sommige mensen zou dit best wel eens traumatisch kunnen zijn. Laten we daarom zorgen dat we ook op afstand dichtbij zijn en steun geven aan een ieder die iemand verliest in deze periode,” aldus Van der Maarel.
De afgelopen weken zijn er veel vragen over corona en uitvaarten bij Monuta binnengekomen. Medewerkers van Monuta, zoals uitvaartverzorgers en klantcontactmedewerkers, hebben de kennis en ervaring om mensen te helpen die te beantwoorden. Daarom is de Uitvaart Hulplijn opgericht. Een plek waar mensen terecht kunnen met hun vragen en zorgen over uitvaarten. Bijvoorbeeld over hoe mensen steun op afstand kunnen geven, hoe afwezigen toch betrokken kunnen zijn bij een uitvaart of welke rituelen tijdens de uitvaart ingezet kunnen worden om verbondenheid te vergroten. Yolanda Wouters, marketing- en communicatiemanager bij Monuta: “De rituelen, het regelen en de uitvaart zelf verlopen anders dan we gewend zijn. We merken in de praktijk dat mensen onzeker zijn over wat er wel en niet kan. Want mensen kunnen maar één keer afscheid nemen van een overleden dierbare. Onze uitvaartverzorgers doen er daarom alles aan om een persoonlijk afscheid te verzorgen met creatieve en persoonlijke rituelen binnen de kaders die gelden, want er is nog zoveel wel mogelijk. Om iedereen te helpen om goed afscheid te kunnen nemen, stellen we onze medewerkers ter beschikking. Zij kunnen meedenken, geven informatie en bieden een luisterend oor.”
De Uitvaart Hulplijn (0800–7236274) is telefonisch 7 dagen per week van 9 tot 9 bereikbaar en via chat op werkdagen tussen 9 en 5. Alle Uitvaartinspiratie is verzameld op één plek, monuta.nl/afscheid. Monuta registreert de vragen die mensen stellen via de Uitvaart Hulplijn zodat de geboden informatie verder verrijkt wordt. Via het nabestaandenplatform Wietroostmij.nl kunnen lotgenoten elkaar vinden en zal ook Van der Maarel een bijdrage leveren. Met de gratis online gedenkplaats, gedenken.nl, biedt Monuta haar klanten een platform om alle condoleances digitaal te verzamelen.