Stedendriehoek

Tips om bedrijfsprocessen te optimaliseren

Veel organisaties houden zich voortdurend bezig met het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Dit heeft een positieve invloed op meerdere vlakken. Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van de kwaliteit van het eindresultaat, maar ook de service. Onnodige handelingen kunnen worden geëlimineerd, waardoor er ook meer tijd wordt bespaard. Maar hoe kun je nu precies bedrijfsprocessen optimaliseren? Wij vertellen je er graag meer over!

Wat voor processen zijn er?
Er zijn drie soorten bedrijfsprocessen die we eerst aan je uit willen leggen. Dit zijn: besturende processen, primaire processen en ondersteunende processen. Besturende processen gaan vooral over processen omtrent het plannen, controleren en evalueren. Primaire processen focussen zich vooral op het hoofddoel van de missie van de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan het realiseren van kwalitatief hoogwaardige producten en diensten voor een klant. Ondersteunende processen zorgen ervoor dat primaire processen goed verlopen en dat werknemers zich kunnen focussen op kerntaken.

Waarom optimaliseren?
Maar waarom zou je deze processen nu moeten optimaliseren? We kunnen je vast vertellen dat het optimaliseren veel voordelen met zich meebrengt. Zo gaat de kwaliteit van heel de organisatie vooruit. Je service wordt beter en de kan de klant voorzien van goede producten of diensten. Doordat onnodige stappen worden overgeslagen, kunnen ook kosten worden geschrapt. Weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken?  Salesforce is een partner die je helpt om klantgerichte bedrijfsprocessen te optimaliseren.

Overbodige processen vinden
Maar voordat je processen kunt gaan optimaliseren, zul je eerst onnodige processen moeten vinden en elimineren. Stel jezelf hierbij de vraag of een proces écht nodig is om het gewenste eindresultaat te bereiken. Neem daarom ook alle processen goed onder de loep en reflecteer op wat deze processen betekenen voor je organisatie. Een brief die door zeven medewerkers goedgekeurd moet worden bijvoorbeeld, kan makkelijk aangepast worden naar twee personen of zelfs één persoon. Hierdoor houden werknemers tijd over voor andere taken en wordt er veel tijd bespaard.

Optimaliseren van processen
Het optimaliseren kun je op verschillende manieren doen. Zoals we net benoemden, kun je overbodige processen schrappen. Je kunt hiernaast ook bestaande processen optimaliseren, door enkele aanpassingen te doen. Denk bijvoorbeeld maar aan handmatige administratie of papieren die worden bijgehouden in een map. Zo kun je dit proces optimaliseren door de papieren ten eerste digitaal beschikbaar te maken. Zo houd je alle belangrijke papieren overzichtelijk in een online map. Hiernaast zijn er programma’s die je helpen bij de administratie, waardoor je minder handmatig hoeft te verwerken.