Sport

Met Leefstijlloket Apeldoorn op weg naar duurzame gedragsverandering

APELDOORN – Het Leefstijlloket Apeldoorn is de plek waar inwoners van Apeldoorn terecht kunnen met leefstijlvraagstukken. Gedragsverandering en vooral het behoud daarvan is niet voor iedereen makkelijk. In samenwerking met het Gelre ziekenhuis, Gemeente Apeldoorn, de Huisartsengroep, Sportservice Apeldoorn en het sociaal domein in de vorm van Samen 055 is het Leefstijlloket twee weken geleden officieel geopend.

In het Leefstijlloket gaat Leefstijlmakelaar Cyriel de Graaf (30) samen met u op zoek naar de oorzaken van een ongezonde leefstijl en bijbehorende gedragspatronen. Vervolgens zal Cyriel er voor zorgen dat men wordt doorverwezen naar de juiste plek(ken) en/of professionals, die kunnen helpen om de gewenste veranderingen in gang te zetten. Op deze manier wordt een bijdrage geleverd aan duurzame gedragsverandering in plaats van een kortdurende verandering. Het Leefstijlloket gaat zodoende een bijdrage leveren aan de gezondheidsbevordering in Apeldoorn.

Leefstijlgerelateerde problemen

Sinds 1 september heeft Sportservice Apeldoorn de Leefstijlmakelaar in haar portfolio. De Leefstijlmakelaar helpt mensen met leefstijlgerelateerde problemen in contact te komen met de juiste instellingen en professionals om duurzame oplossingen te realiseren. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de oplossing van de problemen, maar ook naar de onderliggende problematiek, die vaak te vinden is in combinaties van een mindere fysieke en mentale gezondheid, een ongezonde leefstijl en andere psychosociale factoren.

De Graaf: “Deze samenwerking is domeinoverstijgend. Wanneer iemand bij mij aanklopt na een doorverwijzing van een van de vijf samenwerkende partijen, houd ik eerst een uitgebreid intakegesprek. Zo krijg ik goed in beeld welke interventies er nodig zijn. Op medisch vlak hebben we vier poli’s tot onze beschikking, ook in wijkcentra. Degenen die wij gaan helpen en begeleiden, moeten ook een duidelijke motivatie hebben voor verbetering van hun leefstijl. Vooralsnog gaat het uitsluitend om volwassenen, dus 18-plus.”

Behoefte

In de korte tijd dat de Leefstijlmakelaar nu ‘operationeel’ is, zijn er al veel aanmeldingen. Een duidelijk signaal dat er behoefte aan was. “Ik heb drie fysieke afspraken met een cliënt: zes weken na de intake bekijk ik of het traject bij de cliënt ‘geland’ is en na zes maanden bekijken we samen of het allemaal is gelukt. We bieden de juiste hulp op de juiste plek, op weg naar een duurzame leefstijlverandering, een verbetering van de kwaliteit van leven. Ik ben blij met het enthousiasme van alle samenwerkende partijen en zeker ook de enorme betrokkenheid van wethouder Anja Prins, die echt een groot hart voor de zaak heeft.”

Pilot

Het Leefstijlloket beleeft een pilotfase van een jaar. “Daarna volgt een evaluatie om het succes ervan te bespreken. Maar het is sowieso belangrijk om een bijdrage te leveren aan gezondheidsbevordering. We willen hiermee een voorbeeldfunctie vervullen voor de regio. Het is zo fijn dat iemand zich lekkerder voelt na een traject bij het Leefstijlloket. Daar doen we het allemaal voor!”

Voor meer informatie: leefstijlloketapeldoorn.nl.

Foto:

De samenwerkende partijen van het Leefstijlloket bijeen tijdens de opening op 8 oktober. Centraal vooraan staat Leefstijlmakelaar Cyriel de Graaf. (Foto: Rob Voss)