Stedendriehoek
De room eruit, planten erin. Naturli’ uit Denemarken staat bekend om zijn 100 procent plantaardige voedingswaren, waaronder ijs van wereldklasse. Daarom hebben de productontwikkelaars van het bedrijf twee jaar lang hard gewerkt aan de ontwikkeling van groen softijs, dat nu klaar is om op de markt te komen. Het doel is een internationale doorbraak voor 100 procent plantaardig softijs.
Wereldwijd worden vele miljoenen softijsjes gegeten. Dit populaire ijs ondergaat nu een enorme metamorfose. Naturli’ uit Denemarken heeft de koe uit het recept gehaald. De ijsmakerij van het bedrijf heeft een 100 procent groen softijs ontwikkeld, dat klaar is voor het ijsseizoen.
”Alleen al in Denemarken worden jaarlijks 20 miljoen wafels met softijs gegeten. Tel daar nog de vele miljoenen ijsjes bij op, die wereldwijd worden gegeten. Daarom moet je uiterst zorgvuldig te werk gaan als je ijs wilt ontwikkelen, dat iedereen lekker vindt. Het is niet genoeg om een plantaardig softijs te lanceren, dat goed is. Het moet van wereldklasse zijn. En dat is ons nieuwe softijs, dat we nu op de markt brengen,” zegt Henrik Lund, CEO bij Naturli’.
In het nieuwe softijs zitten geen dierlijke ingrediënten; het is 100 procent plantaardig. Het is gemaakt in Denemarken, op basis van rijst en afgemaakt met een lekkere vanillesmaak. Het groene softijs kan in dezelfde softijsmachines gemaakt worden als het traditionele softijs. Naturli’ is al bekend om zijn andere ijssoorten die van planten gemaakt zijn.
IJs wordt veelal gegeten als het warm is, maar de ontwikkeling van het plantaardige softijs heeft de ontwikkelaars bij Naturli’ veel koude rillingen gegeven. ”Het is de kunst om de perfecte, romige kwaliteit te realiseren, die alle monden met een glimlach herkennen. Dat is veel moeilijker dan 100 procent de juiste vanillesmaak te creëren. Wij komen met een versie die de markt nog niet eerder heeft geproefd, maar waar we allemaal meer van willen. Daarom hebben we het recept getest, aangepast, gekoeld, verhit en geproefd en hebben we twee jaar vastberaden aan dit concept gewerkt,” vertelt Claus Sørensen, die het ijs samen met zijn collega Rasmus Mommer heeft ontwikkeld.
Aan de ambities ligt het niet. De doelstelling is om het nieuwe groene softijs internationaal te laten doorbreken. Er is al belangstelling uit het beroemde ijsparadijs Italië. En in Denemarken moet het binnen drie jaar een marktaandeel van 75 procent krijgen.
”De markt voor plantaardige voedingswaren is in grote delen van de wereld booming. Voedingswaren zijn de oorzaak van 20-25 procent van de CO2-uitstoot door mensen. Daarom is het belangrijk dat we erover nadenken, dat de voedingswaren van morgen de aarde veel minder belasten dan de voedingswaren waar velen van ons mee zijn opgegroeid. De voedingswaren van de toekomst zullen veel vaker plantaardig zijn en dat willen consumenten ook. Consumenten moeten die groene keuze ook kunnen maken, wanneer ze genieten van een lekker ijsje. En als ze dan ontdekken dat het plantaardige softijs minstens net zo lekker of zelfs beter smaakt dan het bekende ijs met room, dan is de keuze eenvoudig,” zegt Henrik Lund.
Het is zijn doel dat plantaardig ijs de toekomstige keuze wordt in een ijssalon, café of op andere plekken, waar men naartoe gaat om ijs te kopen.