Columns
Renske Kruitbosch
Vergeet de energiecrisis, asielcrisis, politieke crisis of woekerende inflatie. De fatbike-tegenliggers, dat zijn de echte arme stakkers. De Fietsenbond ziet het aantal klachten over verblindende fietslampen de laatste tijd namelijk sterk toenemen. De bond kreeg zelfs berichten van een vrouw die amper meer durfde te wandelen door de felle lichten.
De koplampen zijn dikwijls te hoog afgesteld. Zou dat vooral in plastisch chirurgisch walhalla het Gooi veel voorkomen? Fat, ik bedoel plat grapje. Doordat de lampen zo krachtig schijnen, worden tegenliggers verblind.
Heerlijke, wervelende luxeproblemen. Zo blij dat we ons hier druk om kunnen maken. Met onze dikke batterij op zo een cholesterolfiets om vervolgens de overige weggebruikers zo een beetje stekeblind te schijnen. Zou dat het niet zijn? Dat we met onze lobbige lijven op die fiets zitten zodat het ding een beetje achterover hangt? Beetje topzwaar?
Persoonlijk tokkel ik op een oude Cortina door de landerijen en krijg bij aankomst bij de sportschool vaak de vraag waarom ik geen elektrische fiets heb. Dat is een diepzinnige vraag en volgens mij kan ik die beter aan de elektriek aangedreven fietsers stellen. Waarom is stekkerfietsen steeds meer de standaard en dreigen de gezonde stalen rossen uit te sterven?
Kwam laatst door weer en wind aan op de fiets bij de sportschool. Ik stapte af en woei zo een beetje naar binnen. Bij de ingang een dame op een hometrainer. ‘Dat jij met dit weer gaat fietsen!’ kirde ze. Haar Tesla schittert op de parkeerplaats. ‘Even opwarmen,’ en ze fietst nog een kwartier voordat ze aan haar training begint.
Rare wereld. Met de auto naar de sportschool om daar vervolgens op een hometrainer jezelf warm te fietsen. Waarom niet gewoon op het fietsie naar die gymhut? Muziekje op, frisse lucht. Je ziet nog wat van de omgeving en het scheelt brandstof. Na de training meteen een goede cooling down en bij thuiskomst lekker opwarmen.
Natuurlijk is de e-bike een fenomenale oplossing voor mensen die wel wat (trap)ondersteuning gebruiken kunnen. Op dat vlak biedt zo een fiets enorme verlichting. Maar we moeten ons niet door de gevaren van minder bewegen laten verblinden.