Ondernemend
APELDOORN – Alle mogelijke maatregelen worden getroffen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Eerst werden alle evenementen met meer dan honderd personen afgelast, vervolgens sloten de deuren van scholen, eet- en drinkgelegenheden en sport- en fitnesscentra. Dit treft Apeldoornse ondernemers heel zwaar. “De hele economie zakt in”, vertelt Nellie Labberton van Bloemisterij Labberton. “Als je geen feestje hebt, ga je ook niet kijken voor een nieuwe jurk of schoenen. Dat geldt ook voor bloemen.”
Het is heel moeilijke periode, vervolgt de bloemist. “Het is een sneeuwbaleffect. De horecabedrijven en schoolvestigingen zijn dicht, waardoor zij zijn afgehaakt met de bloemen. Trouwerijen worden afgezegd, uitvaarten zijn in klein gezelschap. De particuliere bloemabonnementen zijn veel minder en er komen weinig mensen in de winkel. Gelukkig kunnen we open blijven, dat zorgt wel voor wat inkomsten en afleiding.” Het personeel neemt ook de nodige voorzorgsmaatregelen. Zo blijven medewerkers die astmatisch zijn of last hebben van hun bronchiën thuis, wordt er minimaal 1,5 meter afstand gehouden tussen mensen en wordt contactloos betalen aangemoedigd. Labberton blijft nog altijd wel bezorgen. Toch bemerkt Nellie hier ook een daling in: “Mensen sturen elkaar nog wel een bloemetje om een hart onder de riem te steken, maar vaak gaat dit om kleinere boeketten.”
Normaal gesproken zou de aanloop naar Moederdag en het begin van de lente een piekmoment zijn voor bloemisterijen. Maar met het advies om zoveel mogelijk binnen te blijven is er maar een enkeling die de tuin een grondige onderhoudsbeurt geeft. Directeur Steven van Schilfgaarde van FloraHolland liet afgelopen week aan NOS weten dat FloraHolland zeventig procent minder aanvoer en minder karren heeft, omdat ze aan kwekers heeft gevraagd om minder te leveren. Handelaren durven geen grote hoeveelheden bloemen in te kopen omdat het risico groot is dat het niet verkocht wordt. Daarnaast komt er weinig aanvoer vanuit het buitenland, om eventuele verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Hoe de situatie zich verder ontwikkelt, blijft afwachten. “Niemand, vooral niet in onze branche, is positief gestemd. De toekomst is onzeker. We hopen dat het niet te lang duurt en blijven in de tussentijd positief.”
Kijk voor meer informatie op www.bloemisterijlabberton.nl.
Danny ten Tije van Ten Tije sport en wellness beleving besloot net voor de genomen maatregelen van de overheid al om zijn deuren te sluiten. “We kunnen het besluit van de overheid alleen maar aanmoedigen”, vertelt hij. “Natuurlijk is het wel vervelend. Mensen komen thuis te zitten, je krijgt geen nieuwe leden meer en de marketing van de laatste maanden is voor niets geweest. Gelukkig hebben we wel een noodplan voor enkele weken en kijken dan verder.” Toch zal het nog lastig worden om als sportschool hiervan te herstellen. “Het vertrouwen van de consument daalt hier wel door. Het is nog maar de vraag hoeveel mensen terugkomen en wanneer. Als we begin april weer volledig groen licht van de overheid krijgen, dan is er niet zoveel aan de hand, maar de kans is groot dat veel mensen toch de kat uit de boom gaan kijken. Stel dat er iemand in de sportschool rondloopt die wel besmet is. Ik denk dat veel evenementen hier ook last van gaan krijgen.”
Ten Tije laat zijn leden niet in de steek in deze moeilijke periode: “We zijn bezig met online programma’s. Wel brengt dit de nodige uitdagingen met zich mee. Je kunt hier maar een gedeelte mee bedienen en veel mensen hebben geen materialen in huis. Toch kom je met je eigen lichaamsgewicht een heel eind. Op YouTube zijn al honderden gratis video’s te bekijken, maar we willen ook iets professioneels aanbieden. Het zal ook een andere aanpak van leden vragen.”
Kijk voor meer informatie op www.tentijesport.nl.
De sluiting van het Shabu Shabu-restaurant in Apeldoorn was voor ondernemer Yvonne Tse-Kok een ‘enorme domper’. “Of het een shock was? Zeker weten, voor alle ondernemers. Wij zijn gelukkig vrij groot. Ik maak mij meer zorgen om de zzp-ers. Het is moeilijk overleven.” En toch, de verplichte sluiting, Yvonne begrijpt het wel: “Het is voor de veiligheid van de mensen. We moeten samenwerken om door deze moeilijke tijd te komen.”
Shabu Shabu gaat zich met Shabu To Go net als veel horecaondernemingen volledig focussen op bezorgen: “We hebben voorzorgsmaatregelen genomen, waar de klanten wel aan moeten wennen. Als de bezorging op de mat wordt geplaatst, zorgt dat wel voor gemengde reacties. De een moet lachen en vindt het een beetje overdreven, de ander snapt het wel. We zien ook een daling in het aantal bestellingen. Mensen gaan enorm op hun kosten letten en dat is begrijpelijk. Gelukkig hebben wij wel een stabiele klantenkring. Ik verwacht niet dat het aantal bestellingen nog gaat afnemen, maar ik merk wel dat mensen vaak kleinere bestellingen doen.”
Bestellen kan via www.shabutogo.nl.