Stedendriehoek

Nieuws uit de gemeente Apeldoorn

Prinses Margriet opent vernieuwd Herinneringscentrum

Op 21 januari opent Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet het vernieuwde Herinneringscentrum Apeldoornsche Bosch. Januari is de maand waarin we herdenken dat 80 jaar geleden Auschwitz werd bevrijd. De opening van het herinneringscentrum is onderdeel van het landelijke herdenkingsjaar Tachtig Jaar Vrijheid.

De Joods-psychiatrische inrichting Het Apeldoornsche Bosch werd in 1909 in gebruik genomen. Op 21 januari 1943 ontruimden de nazi’s de instelling op brute wijze. Bijna 1400 patiënten, medewerkers en hun gezinnen werden gedeporteerd naar Auschwitz. Alle patiënten en bijna alle personeelsleden kwamen om het leven.

Sinds 2020 zit Herinneringscentrum Apeldoornsche Bosch in één van de gebouwen op het terrein van de toenmalige instelling. Het Herinneringscentrum groeide al snel uit zijn jasje. Met financiële steun vanuit de Apeldoornse samenleving verbouwde en breidde men het centrum uit. Na de heropening is er plaats voor groepsbezoeken.

Bezoeken vernieuwde Herinneringscentrum Apeldoornsche Bosch

Op woensdag 22 en zondag 26 januari is er een open huis in het herinneringscentrum. Op zondag de 26e kunt u zich ook aanmelden voor een wandeling over het terrein van Het Apeldoornsche Bosch onder begeleiding van een gids. U kunt zich daarvoor aanmelden via de website van het Apeldoorns Gidsen Collectief: www.apeldoornsgidsencollectief.nl

Theatervoorstelling Ludmilla of lijken aan de lopende band

Voor de officiële heropening voert men de theatervoorstelling Ludmilla of lijken aan de lopende band op. Het is een aangepaste versie van een opera die oorspronkelijk in juni 1944 in Kamp Westerbork werd geschreven en opgevoerd.

Er is voor deze voorstelling een klein aantal kaartjes beschikbaar voor 21 of 22 januari (’s middags). Kaarten reserveren kan via de website www.apeldoornschebosch.nl

Als u niet kunt komen, dan kunt u deze voorstelling ook bekijken via NPO Start.


 

Word (plaatsvervangend) voorzitter van een stembureau!

Wilt u actief meewerken aan onze democratie en een belangrijke rol spelen tijdens verkiezingen? Dan is dit uw kans. We zoeken enthousiaste mensen die willen meehelpen bij de verkiezingen als (plaatsvervangend) voorzitter van een stembureau in Apeldoorn.

Wat houdt het in?
Als (plaatsvervangend) voorzitter van een stembureau heeft u een belangrijke rol in het stemproces. U zorgt ervoor dat alles soepel verloopt. Van het innemen en controleren van stempassen tot het geven van stembiljetten en het bewaken van het stemproces. Daarnaast bent u verantwoordelijk voor het precies tellen van de stembiljetten na 21.00 uur. U werkt nauw samen met andere stembureauleden.

Waarom meedoen?
Meedoen als (plaatsvervangend) voorzitter van een stembureau is een unieke ervaring. En een kans om een belangrijke bijdrage te leveren aan de samenleving. U ontmoet nieuwe mensen, leert meer over het verkiezingsproces en zorgt voor een eerlijk en transparant stemproces. U krijgt een vergoeding voor uw inzet en u kunt trots zijn op uw bijdrage aan de democratie.

Interesse?
Bent u enthousiast en wilt u zich aanmelden? Dat kan op de website www.apeldoorn.nl/verkiezingen. Wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op via het mailadres verkiezingen@apeldoorn.nl. Uw inzet is van onschatbare waarde!


 

Baby Groente Tas voor jongste inwoners van Apeldoorn

Apeldoorn komt met iets nieuws voor de kleinste Apeldoorners: de Baby Groente Tas. Dit is een gratis tas met groenten en recepten voor baby’s tussen de 4 en 6 maanden oud. Hun ouders/verzorgers krijgen deze acht weken lang thuisbezorgd. Baby Can had 8 januari de primeur. Zijn ouders kregen de eerste tas uit handen van wethouder Anja Prins en CJG-directeur Saskia Blom.

De Baby Groente Tas wordt thuisbezorgd bij alle eerste ouders met een baby tussen de 4 en 6 maanden. Bij de eerste tas zitten invriesbakjes en een staafmixer. Met de inhoud van de tas kunnen ouders eenvoudig gezonde babyhapjes maken en invriezen. Zo ontwikkelt de baby een gezonde smaakontwikkeling en komen ouders in het ritme van vers koken voor het gezin.

Meer groente is van groot belang om het risico op overgewicht, kanker en diabetes te verminderen. De eerste 1000 dagen van een baby zijn cruciaal voor smaakvoorkeuren en latere gezondheid. Ouders zijn soms onzeker over geschikte groenten en bereidingswijzen. De tas helpt ouders bij deze keuzes en met vers koken.

Aanmelden voor Baby Groente Tas

De gemeente Apeldoorn biedt samen met het Centrum Jeugd en Gezin de gratis Baby Groente Tas in 2025 als proef aan voor de eerstgeboren baby’s in een gezin. Bestel de gratis Baby Groente Tas op www.babygroentetas.nl/bestel. Maar liefst 134 ouders hebben zich hiervoor al aangemeld. De tas wordt elke week aan huis bezorgd en stopt vanzelf na acht weken.


 

Militaire oefeningen

Van 13 tot en met 31 januari worden er verschillende militaire oefeningen gehouden in de gemeente Apeldoorn. Deze oefeningen kunnen ook binnen de stad plaatsvinden. Het kan zijn dat u hier hinder van ondervindt.

Als er schade ontstaat door de oefeningen, kunt u dit melden bij het Ministerie van Defensie. Geef hierbij de volgende informatie: het legeronderdeel, het kenteken van het voertuig, de datum en tijd, de plaats, en het soort schade. U kunt een e-mail sturen naar jdvclaims@mindef.nl of een brief sturen naar: Ministerie van Defensie, CDC/JDV/Sectie Claims, Postbus 90004, 3509 AA Utrecht


 

Hulp bij reizen met het openbaar vervoer

Wilt u graag met het openbaar vervoer (OV) reizen, maar kunt u wel wat hulp gebruiken? Kom op maandag 20 januari naar het OV inloopspreekuur in CODA bibliotheek De Maten.

Heeft u vragen over het reizen met trein, bus of buurtbus? Of over de OV-chipkaart, een kaartje kopen of OVpay (betalen met uw bankpas)? Stel ze gerust aan de OV-ambassadeur tijdens het inloopspreekuur. Het spreekuur is op maandag 20 januari van 14.00 tot 15.30 uur in CODA bibliotheek De Maten aan Violierenplein 102.

Telefonische spreekuren

U kunt ook bellen met een OV-ambassadeur via het telefoonnummer 038 – 303 70 10. Meer informatie over het OV-inloopspreekuur en de openingstijden van het telefonische spreekuur kunt u vinden op de website www.ervaarhetov.nl/ov-ambassadeur.