Stedendriehoek
APELDOORN – Het dragen van een sieraad gaat veelal over identiteit en bewustwording. Sieraden maken deel uit van het telkens veranderende modebeeld waarin steeds wisselende accessoires een belangrijke rol spelen. CODA beschikt met ruim 10.000 objecten over de grootste museale verzameling moderne kunstenaars- en modesieraden ter wereld.
Een collectie die gestaag groeit door zowel aankopen en bruiklenen als ook door schenkingen en legaten. In Nieuwe Verleidingen toont CODA Museum vanaf deze week in de Van Reekum Galerij een selectie van de aanwinsten die de afgelopen twee jaar verkregen zijn. De expositie is tot en met 6 maart 2022 te bewonderen.
Nieuwe Verleidingen besteedt aandacht aan de bijzondere schenking uit de nalatenschap van Jerven Ober (1942-2009). Ober werd in 1976 directeur van Historisch Museum Marialust en de Gemeentelijke Van Reekum Galerij en legde de basis voor de sieraadcollectie van CODA Museum, dat rond 2000 is voortgekomen uit het Van Reekum Museum en het Historisch Museum Apeldoorn. De wisselwerking tussen toegepaste en autonome beeldende kunst vormde vanaf het aantreden van Ober het centrale thema in zowel het collectie- als het tentoonstellingsbeleid, iets waar het kunstenaarssieraad een mooi voorbeeld van is. De schenking telt ruim 200 sieraden die inzicht geven in de ontwikkeling van het moderne sieraad en omvat werk van onder anderen Onno Boekhoudt, Françoise van den Bosch, Caroline Broadhead, Paul Derrez en Emmy van Leersum. In Nieuwe Verleidingen zijn verschillende bijzondere sieraden uit zijn nalatenschap te zien.
Eén van de grootste particuliere sieraadverzamelaars uit Nederland was Jurriaan van den Berg (1943-2016). Tot zijn verzameling behoren sieraden van onder anderen Gijs Bakker, Ruudt Peters en Philip Sajet. Omdat Van den Berg het publiek meer bekend wilde maken met het moderne sieraad, pleitte hij ervoor dat verzamelaars hun privéverzameling ook in musea kunnen tonen. Om dit mogelijk te maken, was hij actief betrokken bij het in kaart brengen van alle verzamelaars in Nederland. Naast 253 sieraden heeft CODA ook kisten en vitrines verworven die Van den Berg zelf ontworpen en vervaardigd heeft. Op termijn komt ook zijn papieren archief van kaartenbakken en correspondentie naar CODA.
In de tentoonstelling is ook aandacht voor een grote schenking uit het werk van Laura Bakker (1954) en voor een aankoop van Réka Fekete (1982). Ook zijn recente aankopen te zien van sieradenmakers die deel uitmaken van de kerncollectie van CODA, onder wie Felieke van der Leest en Alexander Blank.
Broche
Bijzonder is het modesieraad dat CODA eerder dit jaar verworven heeft, de Dove Brooch. Lady Gaga droeg dit sieraad tijdens haar optreden bij de inauguratie van Joe Biden op 20 januari van dit jaar. Deze goudkleurige duif prijkte net onder haar schouder en vloog online en via televisiebeelden de wereld over. Zowel deze broche als haar kleding zijn een ontwerp van Daniel Roseberry, creatief directeur van modehuis Maison Schiaparelli. Deze iconische broche van een duif met een olijftak, het symbool voor hoop en vrede, sluit naadloos aan op de deelcollectie modesieraden waar CODA sinds 2016 op voortbouwt met nieuwe aankopen.
Tickets voor de tentoonstelling zijn zowel aan de balie als online te koop (www.coda-apeldoorn.nl/tickets). Op vertoon van onder andere de CODA-pas of Museumkaart is de toegang tot CODA Museum gratis. Voor een bezoek aan deze en de andere tentoonstellingen in CODA Museum is conform de aangescherpte maatregelen op dit moment een coronatoegangsbewijs nodig. Dit betekent dat bij binnenkomst de QR-code wordt gescand en het legitimatiebewijs gecontroleerd. Voor meer informatie: www.coda-apeldoorn.nl/altijdwelkom