Stedendriehoek
Een verbouwing, nieuwe auto, tuinaanleg of een lange vakantie. We sluiten steeds vaker en makkelijker een lening af. Zelfs in coronatijd, iets dat terug te zien is aan huizenbezitters die voor verduurzaming gaan. Of toch die nieuwe auto, het leven gaat gewoon door. Veel consumenten kiezen voor een persoonlijke lening. Eenvoudig online af te sluiten, maar het blijft natuurlijk wel opletten met de kosten.
Over de periode 2015 – 2020 is het totaal geregistreerde consumptieve kredieten fors toegenomen. Opvallend is de verschuiving van doorlopend krediet naar persoonlijke lening: die laatste leenvorm verdient bij velen de voorkeur.
Op kantoor of online
Decennialang verliep het aanvragen van een lening via een kantoor, op locatie dus. Zelfs met de komst van internet heeft het vrij lang geduurd voordat online lenen geen uitzondering meer was. In het huidige tijdperk zoeken we voornamelijk online zonder een fysieke afspraak te maken.
Dat online geregel heeft wel wat voordelen. Het werkt snel en makkelijk maar ook op een moment dat het uitkomt: zelfs ‘s nachts of in het weekend. Het is dan wel even wachten totdat de kredietverstrekker reageert.
Online kredietverstrekkers hanteren vaak een lagere rente. Zonder tussenpersoon kan dit aardig wat schelen. Enig nadeel van een online lening aanvragen is het ontbreken van persoonlijk advies. Bovendien maken sommigen misbruik van de grote vraag naar leningen en zijn het voornamelijk particulieren die anderen proberen op te lichten.
Lening aanvragen? Vergelijk de rentes
Dat de rente historisch laag staat dat is een feit. Niet alleen te zien aan de lage spaarrente (helaas) maar ook de interessante hypotheekrente én natuurlijk de lage kredietrente.
Met die historisch lage rente lijkt het interessant om voor de eerste de beste lening te gaan. Toch blijft het verstandig om rentes goed met elkaar te vergelijken. Tussen kredietaanbieders kan er enkele procentpunten verschil zitten. Op een lening van € 1000 maakt dit niet zoveel uit maar bij leningen vanaf € 10.000 gaat dit verschil echt wel meespelen. Op de eindstreep kun je zomaar honderden tot duizenden euro’s goedkoper uit zijn.
Kortere looptijd is voordeliger
Een lening aanvragen draait niet alleen om het vergelijken van rentes maar ook door het kijken naar de looptijd. Een lening met een kortere looptijd betekent hogere maandlasten maar op de eindstreep minder terugbetalen. Dit komt omdat je over een kortere perioderente betaalt.
Mensen doen er goed aan om kritisch naar het bestedingsbudget te kijken. Maandelijks iets meer aflossen en hiermee de looptijd korter houden heeft zeker de voorkeur. Maar alleen wanneer de inkomsten in combinatie met de vaste lasten dit ook toelaat.
Persoonlijke lening versus doorlopend krediet
Wie online op zoek gaat naar een lening komt twee leenvormen tegen: de persoonlijke lening en het doorlopend krediet. De persoonlijke lening is interessanter, mede door de zekerheid en de lagere rente. Bovendien heeft deze een vaste rente en looptijd. Het doorlopend krediet heeft een variabele (wat hogere) rente maar hierbij zijn reeds afgeloste bedragen wel opnieuw opneembaar.
Zelf berekenen
Online een lening aanvragen betekent ook zelf een berekening erop loslaten. Een online berekeningsmodule, bijvoorbeeld bij het aanvragen van een Postkrediet lening, geeft inzicht in het maximaal te lenen bedrag maar ook in de maandlasten. Dat is het voordeel van online lenen. Nog een pluspunt: bij dit soort aanbieders betaal je geen advieskosten. Ook dit scheelt honderden euro’s, iets dat mensen liever in eigen zak steken.
Is het dan wel verstandig om zonder advies en online een lening aan te vragen? Er staat zoveel informatie online, de meeste mensen kunnen aan de hand hiervan makkelijk een keuze maken. De kredietaanbieder bepaalt uiteindelijk of en hoeveel iemand kan lenen. Hierbij vindt er toetsing bij het BKR plaats, alles om consumenten tegen overfinanciering te beschermen.