Stedendriehoek

‘Klaar staan voor mensen, dat vinden we belangrijk’

APELDOORN – Medewerker Dienstverlening Zakia Youssfi van de Belastingdienst helpt dagelijks inwoners uit de regio Apeldoorn met hun belastingzaken. “Als mensen met een hulpvraag langskomen, check ik altijd of ze recht hebben op toeslagen”, geeft Zakia een voorbeeld van haar werk. 

Vanaf deze week is het steunpunt van de Belastingdienst gevestigd aan het Stationsplein 50 in Apeldoorn (tegenover het centraal station). Van maandag tot en met donderdag staan de medewerkers van de Belastingdienst voor mensen klaar.

Persoonlijk contact

Voor Zakia en haar collega’s is het belangrijk om passende oplossingen te vinden voor de hulpvragen over belastingen of toeslagen. “Soms is dit gemakkelijk en snel te doen; dan help je iemand bijvoorbeeld met het invullen van een webformulier voor de belastingaangifte. Op een ander moment ben je net wat langer bezig. Je bekijkt samen met een inwoner waarom volgens hem de belastingaanslag niet klopt of hoe te helpen als er nog een betaling open staat. We kunnen, indien nodig, hiervoor dan een betalingsregeling treffen. Een voordeel als inwoners met hun hulpvraag langskomen, is dat je persoonlijk contact hebt, van mens tot mens.”

Alles op een rijtje zetten

Zakia neemt altijd de tijd voor haar hulp aan mensen. Bijvoorbeeld als zij iets meemaken in hun leven dat gevolgen heeft voor hun belastingzaken. “Op dit moment helpen we inwoners onder andere met het invullen van hun aangifte inkomstenbelasting, omdat zij een herinnering hebben ontvangen. We willen niet dat mensen zich zorgen maken, terwijl wij mogelijk een oplossing kunnen bieden. Samen met inwoners belastingzaken rustig op een rijtje zetten, dat vinden we belangrijk”, legt Zakia uit.

Ook hulp vanuit de eigen omgeving

Sinds een half jaar kunnen inwoners uit Apeldoorn en omgeving ook videobellen met de Belastingdienst. “Dit kan mensen rust en ruimte geven. De reistijd naar ons kantoor vervalt, terwijl wij digitaal dezelfde dienstverlening bieden”, benadrukt Zakia. Met de digitale balie krijgt iedereen persoonlijke hulp met belastingzaken vanuit de eigen woonkamer of werkplek. “Je merkt dat mensen hier snel gewend aan raken. Zij kijken bij het delen van ons scherm vanuit hun huis graag mee met alle handelingen. Ik zie of een inwoner mijn uitleg echt begrijpt of nog extra toelichting nodig heeft”, aldus Zakia.

Wilt u hulp in het steunpunt van de Belastingdienst in Apeldoorn? Maak hiervoor een gratis afspraak via belastingdienst.nl/langskomen of via de BelastingTelefoon (telefoon 0800-0543). U bent dan van maandag tot en met donderdag (09.00 tot 16.00 uur) van harte welkom bij belastingkantoor Apeldoorn (Stationsplein 50).