Stedendriehoek
APELDOORN – Sinds woensdag 9 maart neemt de Werkgroep Hulp Oost-Europa (WHOE) weer hulpgoederen voor Oekraïne in ontvangst bij een grotere opslaglocatie in Apeldoorn.
“Dat doen we op de volgende dagen: woensdag, donderdag en vrijdag van 11.00 tot 15.00 uur, zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur. Zet buiten die tijden geen spullen voor onze deur, in verband met brandgevaar en wij weten niet wat er dan met die goederen gebeurt”, aldus de organisatie. De Gemeente Apeldoorn heeft voor de komende zes weken gratis een grote hal ter beschikking gesteld op het Zwitsalterrein aan de Vlijtseweg 106, ingang Zuid (voormalige Coronatestlocatie). We hebben voor het in ontvangst nemen van spullen extra hulp nodig. U kunt zich hiervoor op de volgende manieren aanmelden: telefonisch van maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 18.00 uur op 055-8200200 – keuze 3.”
“Om te voorkomen dat er spullen naar Oekraïne of vluchtelingen uit Oekraïne gaan waar ze niet direct behoefte aan hebben, hebben we een lijstje met spullen waar op dit moment naar gevraagd wordt, maar ook een lijstje met spullen waarop dit moment minder behoefte aan is. Omdat elk transport geld kost, willen we zoveel mogelijk aansluiten bij waar behoefte aan is. Deze lijst kan in de loop van de tijd ook veranderen. Voordat u spullen gaat inzamelen en naar ons toe gaat brengen, kijk dan even op de website whoe.nl waar de grootste behoefte aan is.”
Er wordt gevraagd om: dekbedden, dekens, warme kleding (dames, heren en kinderen), handdoeken, goede schoenen, verbandmiddelen met nog goede houdbaarheidsdatum, paracetamol met nog goede houdbaarheidsdatum. “Waar op dit moment minder vraag naar is, of waar we al veel van hebben: matrassen, eten en drinken (ook houdbaar), keukengerei, serviesgoed, glaswerk, bestek, speelgoed, boeken, puzzels en knuffels. Hoewel we mooie giften hebben ontvangen, is deze hulpactie een kwestie van lange adem. U kunt uw financiële bijdrage dan ook nog steeds overmaken op de bankrekening van de Stichting WHOE: NL53 ABNA 0432 4550 94 onder vermelding van Noodhulp Oekraïne.”