Stedendriehoek
APELDOORN – De Noordkaap Challenge is de ‘roadtrip for charity’, die niet alleen berucht is om de jacht naar het Noorderlicht, maar ook door de prima outdoor cabins, high fiven met de kerstman, het befaamde foute’ kerstdiner
wakduiken ferry karaoke parkeren op de Noordkaap en natuurlijk onderweg vette challenges aftikken voor het goede doel.
‘
De start van de editie van dit jaar is op vrijdag 7 december, de finish op woensdag 19 december. In de tussenliggende periode overbruggen de deelnemende teams van elk twee personen liefst 7.000 kilometer in de winterse temperaturen van Scandinavië.
Het Apeldoornse bedrijf de Internet Jongens vaardigt liefst twee equipes af voor deze monstertocht. Formatie 116 – de Internet Jongens Mini wordt gevormd door Bart Aalderink en Joost Hazelhoff, 117 – de Internet Jongens Salto bestaat uit Tim Mourik en Bart van Asselt. Namens het enthousiaste kwartet vertelt Aalderink: “We hebben er ongelooflijk veel zin in, vooral ook omdat we dit voor het goede doel doen. Het is daarom zo belangrijk dat we nu eerst zoveel mogelijk sponsors werven.” De goede doelen waarvoor de Internet Jongens de immense kou gaan trotseren, zijn ook al bekend. Aalderink: “Sowieso rijden alle teams voor 3FM Serious Request. De Noordkaap Challenge is één van de grootste donateurs hiervan. Ons tweede, zelfgekozen goede doel, is de Stichting Leergeld Apeldoorn-Voorst die zich sterk maakt voor kinderen van minderbedeelde gezinnen. Alle opbrengsten worden 50/50 gesplitst.”
De auto’s waarmee de Apeldoornse teams op pad gaan, verschillen nogal. Tegenover de gloednieuwe Mini waarmee Aalderink en Hazelhoff de uitdaging aangaan, staat de Suzuki Alto uit bouwjaar 2001 van Mourik en Van Asselt. “Die hebben we gekocht van een oudere dame en was nog in goede staat. De auto had na 17 jaar nog geen 20.000 kilometer op de teller! We hebben alleen de oude stoelen vervangen door nieuwe, comfortabeler exemplaren. Voorop hebben we een joekel van een lichtbalk gemonteerd, want het wordt knap donker daar rond de Noordkaap.”
Op donderdag 29 november houden de twee teams van de Internet Jongens een groot ‘uitzwaaifeest’ bij City Lounge Apeldoorn, Stationsstraat 297. “Daar komen onze netwerkpartners en huidige sponsors samen. Iedereen mag ons daar voor ludieke uitdagingen plaatsen in ruil voor een bepaald sponsorbedrag. Om mee te mogen doen aan de Noordkaap Challenge hebben we in elk geval 2.000 euro nodig, maar we streven natuurlijk naar méér; we leggen de lat hoog met zo’n 10.000 euro.”
Tenslotte voegt Aalderink er nog – bijna verontschuldigend – aan toe: “Omdat ik tijdens de Challenge plaatsneem in een nieuwe lease-auto in plaats van een oud barrel, heb ik mezelf een andere uitdaging opgelegd; ik ga de allerlaatste 12 kilometer van de 7.000 de auto uit en hardlopen! Ja, dat zou zomaar bij -30 graden Celsius kunnen zijn. Sterker nog, we wíllen juist dat het lekker koud wordt, dat maakt de voldoening van het volbrengen van de tocht ook groter.”
Voor meer informatie, ook over sponsoring van de twee teams: noordkaap.deinternetjongens.nl en bart.aalderink@deinternetjongens.nl