Stedendriehoek
Nederlandse films hebben in de afgelopen decennia internationaal steeds meer erkenning gekregen. Dat is goed, want de Nederlandse acteerprestaties zijn bovengemiddeld. Er blijft echter ruimte voor groei en verbetering. Er zijn verschillende strategieën die Nederlandse filmmakers en de industrie als geheel kunnen overwegen.
Zeker in een tijd van online streaming moet de Nederlandse filmindustrie een extra inspanning leveren om boven de concurrentie uit te steken. Toen online streamingdiensten nieuw waren, was het voor hen aanzienlijk makkelijker om zich te onderscheiden. Tegenwoordig is de digitale wereld veel diverser; uitgebreide spelbibliotheken zijn nu een belangrijk element, van platforms als Steam tot de altijd dominante wereld van online casino’s, waar talloze titels met de contentbibliotheken van Netflix en Amazon Prime concurreren om de aandacht van gebruikers. Tv-series, gemakkelijkere toegang tot muziek dan ooit tevoren en sociale media vormen allemaal rivalen van de filmindustrie.
Een hoogwaardige film wordt in de vakpers aangeduid met de term ’high excellence speelfilm’. Dit soort film moet aan twee belangrijke criteria voldoen:
Nederland produceerde tussen 2012 en 2022 bijna 500 films. Daarvan haalde geen enkele film de titel van ‘high excellence speelfilm’. In vergelijking met Deense, Zweedse, Belgische en Oostenrijkse filmprestaties scoort ons land bedroevend. Hoog tijd om actie te ondernemen!
Er bestaan veel theorieën en ideeën om films internationaal te promoten. We hebben er enkele voor je uitgezocht.
Het kan verleidelijk zijn om veel films te produceren. Op die manier wordt er geprobeerd om via een breder aanbod een ruimer publiek te bereiken. Toch is het belangrijk om te focussen op kwaliteit boven kwantiteit.
Een paar goed geproduceerde en goed gepromote films kunnen meer impact hebben dan een groot aantal middelmatige films. Dit is een regel die internationaal van toepassing is. De betere buitenlandse films krijgen meestal ook meer aandacht dan de minder goedgemaakte prenten. Dat geldt ook voor de Nederlandse films.
Een effectieve marketing- en promotiestrategie is van groot belang voor het succes van Nederlandse films in het buitenland. Dit begint met het maken van aantrekkelijke trailers, posters en ander promotiemateriaal. Ook het gebruik van sociale media kan bijdragen om de film te promoten.
Inspanningen om publiek te trekken, kunnen ook de Nederlandse films in het buitenland extra aantrekkelijk maken. Zo kunnen vertoningen op exclusieve locaties vaak op meer aantrekkingskracht rekenen.
Nederlands is geen taal die wijd verspreid begrepen wordt. Zorgvuldige ondertiteling en goede vertalingen zijn belangrijk voor de distributie van Nederlandse films in het buitenland. Het zal vooral kunnen helpen om de nuances van de dialoog en de cultuur over te brengen.
Nederland heeft een boeiende en veelzijdige geschiedenis. De Nederlanden waren in de 16de eeuw een wereldmacht met tal van koloniën en internationale conflicten. Stof genoeg om heel wat interessante films te maken.
Veel mensen zijn tuk op deze verhalen die, ook al zijn ze deels fictief en geromantiseerd, een beeld van dat onbekende weergeven. Er zijn mogelijkheden om verhalen te schetsen uit een ver verleden van de Oost-Indische Compagnie, maar ook recentere gebeurtenissen uit eigen land kunnen voor buitenlanders erg aantrekkelijk zijn.
Nederlandse filmmakers kunnen internationale samenwerkingen aangaan en gebruikmaken van buitenlandse talenten om hun films te verbeteren. Dit zou twee belangrijke gevolgen kunnen hebben:
Er lijkt verbetering aan te komen. ‘Sweet Dreams’ van regisseur Ena Sendijarević uit 2023 haalde maar liefst zes Gouden Kalveren binnen. De film was zeer relevant op het Nederlandse Filmfestival. Buitenlandse films worden vaak in kleinere zalen en op minder aantrekkelijke uren getoond. Hierdoor blijft de vraag of deze topper over Nederlands-Indië begin 1900 de titel van ‘high excellence speelfilm’ zal halen. We duimen alvast!