Stedendriehoek
APELDOORN – Het twee verdiepingen tellende winkelcentrum Oranjerie in hartje Apeldoorn wordt voor € 14 miljoen verbouwd. Naast een herindeling en renovatie van de winkels komt er extra ruimte voor horeca. Nieuwe roltrappen en liften moeten het winkelen nog aangenamer maken. De vernieuwde, grotere ingangen zorgen voor een betere bereikbaarheid vanuit de Hoofdstraat en Mariastraat.
Bekende modeketens zoals TK Maxx en Mango hebben al getekend voor een flagship-winkelruimte in de Oranjerie. Zij delen het centrum met bestaande winkels zoals Zara en New Yorker. Er zijn ook gesprekken gaande met meerdere retail- en foodmerken. “Het is bemoedigend dat de herontwikkeling nu al nieuwe retailers trekt”, zegt een woordvoerder van de Oranjerie.
Met de verbouwing richten de eigenaren zich op een eigentijds uiterlijk en een betere winkelervaring. Ook het verbeteren van duurzaamheid en het verhogen van comfort voor bezoekers en personeel is een belangrijk onderdeel van de renovatie. Led-verlichting, geavanceerde installaties en slimme bouwkundige ingrepen moeten zorgen voor koeling, verwarming en frisse lucht. De duurzame verbeteringen dragen ook bij aan een lagere CO2-uitstoot en minder energieverbruik.
Tijdens renovatie geopend
De voorbereidende werkzaamheden voor de verbouwing zijn in februari 2018 gestart. In het najaar van 2019 wordt de volledig vernieuwde Oranjerie geopend. Tijdens de herontwikkeling blijven alle winkels open. De renovatiewerkzaamheden worden zo uitgevoerd dat de overlast voor klanten en bedrijven minimaal is. Tijdens de verbouwing worden klanten uitgenodigd om mee te doen aan verschillende activiteiten en evenementen rondom het thema ‘verbouwing’.