Stedendriehoek

Enthousiast collectief neemt koffie naar een nieuw niveau

Niet altijd duurzaam
Goed, we drinken dus met elkaar bijna twee keer zo veel koffie als de doorsnee Fransman en zelfs in de landen waar koffie wordt geproduceerd (Indonesië en Brazilië, bijvoorbeeld) drinkt men aanzienlijk minder koffie. Al die koffiebonen moeten dus de reis maken van de tropische landen naar Nederland en dat gaat vaak met de boot of per vliegtuig. Niet heel duurzaam en niet heel goed voor onze planeet.

De boer wordt uitgekleed
Onze koffie gaat dus met vervuilende vliegtuigen op transport naar Schiphol, voor de verpakkingen waarin de producten komen is er vaak geen recycleplan en om überhaupt plantages aan te leggen worden ieder jaar honderden voetbalvelden aan regenwoud gekapt. Dat kan zo niet langer. En dan hebben we het nog niet eens gehad over die boeren die flink worden uitgebuit door groothandelaren die flink verdienen aan het uitkleden van deze arme boeren.

Een euro terug naar de boer
Nu zijn er drie mannen, initiatiefnemers Frank en Rudi en Erik met zijn branderij in Delfzijl, die een nieuw initiatief zijn gestart om de wereld van koffiebonen toch wat duurzamer en beter voor de wereld te maken. Met hun maatschappelijk verantwoorde onderneming besloten ze om voor elke kilo koffie die ze verkopen een euro extra terug te doneren aan de boer: “We hebben passie voor koffie, respect voor de boeren en toewijding aan de planeet”, schrijven ze op hun website.

Hoe het allemaal begon
Het hele verhaal begon allemaal met de jonge ondernemer, Frank, die al jaren een voorliefde had voor de Indonesische eilanden. Naast zijn liefde voor de ‘Gordel van Smaragd’, zoals de eilanden van Sumatra tot aan de Molukken worden genoemd, heeft Frank ook al sinds jaar en dag liefde voor koffie. Toen hij naar Indonesië verhuisde, begon hij zich te verdiepen in de meest smaakvolle koffiesoorten die hij kon vinden.

Hoe je koffie in Nederland krijgt
De grote vraag voor Frank was niet zozeer hoe hij de lekkerste aroma’s en de meest fijne koffiesoorten kon vinden, maar hoe krijg je tonnen aan bonen naar Nederland. Dit probleem werd opgelost toen Frank een ontmoeting had met zijn oom Rudi. De twee leken voor elkaar geschapen en Rudi was precies daar goed in waar Frank maar weinig verstand van had – transport en logistiek. Dankzij Rudi werden er manieren gevonden om koffie naar Nederland te krijgen.

De branderij in Delfzijl
Beide heren begrepen ook dat het niet genoeg is om rauwe koffiebonen in Nederland te krijgen. De juiste manier van branden moest gevonden worden. Hier komt Erik kijken, met zijn branderij in Delfzijl. Dankzij Erik worden de beste smaken die Frank in Indonesië vindt omgezet in kant en klare maalbare bonen, geschikt voor iedere volautomatische koffiemachine. Kijk hier voor meer informatie over deze overheerlijke koffiesoorten of een proefpakket.

Het begin van een revolutie
Volgens het drietal besloot hun bedrijf de naam ‘The Kolektif’ te geven. Het creëren van een goed koffiemerk kan namelijk alleen samen. Je hebt boeren nodig met passie voor hun vak, iemand die die boeren weet te vinden en contacten weet te onderhouden, maar ook iemand die de logistiek onder zijn verantwoording durft te nemen. En ook zonder de juiste brandmeester zal een goed koffiemerk het nooit ver halen.

Maatschappelijk verantwoord
Elke kilo koffie die er bij ‘The Kolektif’ over de toonbank gaat, betekent dat het collectief één euro terug investeert in de boer. Boeren die goed worden betaald zullen automatisch beter voor hun bedrijf zorgen, zullen hun personeel beter betalen en zullen duurzamer te werk gaan. Ze hebben meer mogelijkheden met hun bedrijf en zijn minder afhankelijk van de grillen van de economie.

Het motto van het bedrijf
“Wij geloven dat onze liefde voor koffie kan worden gecombineerd met liefde voor de klant, liefde voor de boer en liefde voor de planeet”, aldus het drietal, wiens koffie binnenkort officieel in de verkoop gaat. Lijkt het jou wat om een keer een proefpakket te proberen? Ben je benieuwd naar dit prachtige initiatief? Surf dan naar de pagina van the Kolektif op Facebook of volg hen op the Kolektif op Twitter.