Entertainment

Gave jazz line-up laat Orpheus swingen en liefde voelen

Coal Harbour (Foto: Olivier Leggewie)

Cantoria (Foto: Charlotte Mendez Correa)

Maria Mendes (Foto: Nathalie Hennis)

APELDOORN – De vierde editie van jazzfestival Generations gaat plaatsvinden op zaterdag 17 september, wanneer op vijf podia in Orpheus het publiek kan genieten van de beste livemuziek: pure jazz, maar ook uitstapjes naar funk, soul en pop. Van gevestigde jazzhelden tot aanstormend talent, nationaal én internationaal.

Het belooft éxtra feestelijk en éxtra zomers te worden met veel Spaanse, Braziliaanse en Portugese klanken. Nieuwsblad Stedendriehoek laat nu alvast enkele artiesten aan het woord. Zangeres met Portugese roots Maria Mendes die samen met het Metropole Orkest optreedt, Anna Serierse, zangeres van Cantorias en Robert Koemans, componist en pianist van Coal Harbour.

Maria Mendes en het Metropole Orkest
Met Maria Mendes haalt Orpheus niet de eerste de beste artiest in huis. Ze was in 2020 genomineerd voor beste vocalist bij de Grammy Awards en Latin Grammy en in 2020 won ze de Edison voor Best Jazz Vocal Album. Quincy Jones zegt over haar: ‘I see a promising shining future for this young talented singer.’ Als we Maria vragen hoe ze aankijkt tegen Generations in Apeldoorn zegt ze: “I am thrilled to perform for the very first time at the Generations Festival.” Daarna over in Nederlands: “Het is een plezier om het Metropole Orkest en mijn band op het podium te brengen. Samen brengen we de nummers van mijn nieuwe album Saudade, Color of Love dat op 7 oktober wordt uitgebracht door Challenge Records. Zeg maar uit de eerste hand. We hebben er veel zin in.”

Harten raken
Op de vraag waar Maria het publiek mee wil raken, is liefde een centraal thema: “Deze muziek is een geschenk voor de enthousiaste luisteraar, voor mensen met een eclectische smaak. Toen ik voor het eerst naar Fado luisterde, voelde ik een onbeschrijfelijke connectie met hoe woorden en melodie zo intensief werden overgebracht. Die ervaring is me door de jaren heen bijgebleven totdat ik niet meer kon ontsnappen aan de wens om mijn liefde voor jazz te combineren met mijn genegenheid voor Portugal. Deze muziek gaat over hoe ik Fado voel en hoe ik ervan hou, vrij van definities, vrij van beperkingen. Het Metropole Orkest en mijn band spelen met ongelooflijke energie en passie. Magie gebeurt op het podium, met deze muziek. En vooral, na deze twee jaar waarin de wereld stilte beleefde, heb ik het gevoel als een feniks te zijn, die samen met dit team uit de as herrijst, stilte achterlaat en liefde vindt in muziek. Het is echter geen Fado-muziek en het is geen traditionele jazzmuziek. Dit is een avontuur dat echt is en door iedereen kan worden gevoeld. Zoals liefde is. Dit festival vertegenwoordigt wat jazz tegenwoordig is: een universele taal die zo beïnvloed is door muziekgenres, artistieke gemeenschappen en leeftijds- en levenservaringen van muzikanten. Het voelt geweldig om er deel van uit te maken.”

Braziliaanse close harmony
Met de band en vier stemmen van Cantorias smelten warme harmonieën en Braziliaanse ritmes samen. Het lijkt alsof de dames al hun leven lang samen zingen en samen met een geweldige band brengen ze bezielde muziek. Anna is heel blij met het optreden: “We zijn nog niet zo lang geleden begonnen. Het begon allemaal met een video-opname voor Olaía Music. Zij staan bekend om hun prachtige, wekelijkse video’s van Braziliaanse muziek van het hoogste niveau. En ik vind het dan ook heel fijn dat de focus bij dit festival ook ligt op de jonge generatie musici. Daarmee wordt deze generatie goed in het zonnetje gezet. Het geeft een mooie boost aan onze carrière. We hebben hier dan ook veel zin in.”
Jullie brengen vooral meerstemmigheid in de stukken? Anna vervolgt: “Het idee voor close harmony ontstond eigenlijk spontaan tijdens een livestream van Studio 150, waarin we de nummers bewerkt hadden tot close harmony. Het sloeg aan en er is vervolgens een programma opgezet met nieuwe interpretaties van bestaande composities voor vier stemmen. Maar ook nieuwe arrangementen. Close harmony is best bijzonder in Braziliaanse muziek. Ook brengen we enkele protestliederen ten gehore.”

Albumpresentatie voor enthousiast publiek
Nog een mooie gebeurtenis is de albumpresentatie van het eigenzinnige Rotterdamse collectief Coal Harbour. Pianist en componist Robert Koemans ziet ernaar uit: “Generations is een festival waar je als bezoeker een heel bijzondere dwarsdoorsnede van de Nederlandse jazz kunt zien. Er is in de programmering veel ruimte voor jonge musici met eigen muziek/projecten en tegelijkertijd komen ook bijna alle generaties van de Nederlandse jazz aan bod. Ook als muzikant is het ieder jaar een festival om naar uit te kijken. Los van de prachtige locatie en het enthousiaste publiek is het een leuk moment om een hoop collega’s uit dezelfde generatie aan het werk te zien. Backstage is de sfeer ook echt top! Dit wordt de tweede keer dat we met Coal Harbour op Generations mogen spelen, we kijken er ontzettend naar uit. Zeker nu we daar ons nieuwe multimediale project FEEDFORWARD presenteren!”

Jij hebt zelf een twaalfdelige instrumentale suite voor FEEDFORWARD gecomponeerd. Dan had je duidelijk iets voor ogen. “Ja, het vertelt het verhaal van een prehistorische stam die een rustig leven leidt, tot een van hen een boom met onweerstaanbaar fruit ontdekt. Het gaat om thema’s als hebzucht en het oneindig nastreven van groei. In dit muzikale sprookje smelten muziek en beelden samen, waarbij de animaties zijn gemaakt door Tsjisse Talsma, die eerder illustraties maakte voor onder andere New York Times en Washington Post, en Sarah Pannekoek. Bezoekers krijgen dus niet alleen muziek te horen, maar ook prachtige animaties te zien die de verhaallijn ondersteunen.”

Met Coal Harbour hoort en ziet de bezoeker een klein orkest met de intimiteit van een  kamermuziekensemble. Met hun filmische composities en schurende improvisaties laten zij de grenzen tussen jazz en klassieke muziek vervagen. Na hun succesvolle debuut JOLT (2018) maakt het ensemble met FEEDFORWARD voor het eerst een stuk waarin beeld en muziek samensmelten. Hun optreden in Orpheus is onderdeel van de landelijke releasetour.

Line-up Generations
Onder de overige artiesten bevinden zich bekende en minder bekende namen. Denk aan het Sam Newbould Quintet, Eeco Swing & Boogie Express, Maarten Hogenhuis & Nationaal Jeugd Jazz Orkest en High Five ft. DC Ray. Lezen wie nog meer optreden? Kijk dan op https://www.uitinapeldoorn.nl/jazzfestival-generations

Kaarten
Kaarten voor dit festival kosten 35 euro per persoon. Ze zijn te bestellen via https://www.orpheus.nl/mijntheater/reserveer

VIP-arrangement
Naast de normale kaartverkoop is het ook mogelijk een speciaal VIP-arrangement te boeken. Mensen hebben dan toegang tot het festival via de VIP Entree (entree 055) met gratis hapjes en drankjes. Voor ondernemers is dit een uitgelezen kans om relaties uit te nodigen. De VIP-kaarten kosten 90 euro (excl. 9% btw). Interesse in dit VIP-arrangement? Stuur dan een mail naar patricia.gillet@orpheus.nl

door Marianne Zegwaard