Stedendriehoek
APELDOORN – Op dinsdag 21 april werd duidelijk dat alle basisscholen in Nederland na de meivakantie weer open mochten voor het reguliere onderwijs. Dit betekende voor de scholen dat er een missie was aangebroken om het hele schoolgebouw voor coronaproof onderwijs in te richten en het thuisonderwijs zo goed mogelijk af te ronden. Hier volgen de ervaringen van basisschool Hertog van Gelre.
Aan het begin van de coronaperiode moesten scholen na gaan denken hoe ze het onderwijs op afstand wilden gaan invullen. Bij basisschool Hertog van Gelre hebben ze onder andere gebruik gemaakt van instructiefilmpjes, gemaakt door de leerkracht, vertelt Eveline Berns, directrice bij deze basisschool. “Bij het sluiten van de scholen hebben wij met het gehele team nagedacht hoe we het beste onderwijs op afstand konden gaan geven. In de tijd was creativiteit en flexibiliteit erg belangrijk. Dat hebben alle ouders, kinderen en leerkrachten getoond. Leerkrachten hadden bijvoorbeeld online kringgesprekken en de kleuters kregen bingo-opdrachten met leeropdrachten. Alles spelenderwijs. De kinderen hebben hun thuiswerk altijd goed gemaakt en de ouders toonden hun innerlijke leraar- of lerares-instinct. We zijn natuurlijk altijd al trots op onze kinderen, maar dit maakt ons als team erg trots”, aldus de directrice.
Toen het bericht kwam dat de basisscholen weer open mochten in Nederland, heeft Hertog van Gelre met haar team een plan gemaakt voor de openstelling. “In deze tijd is communicatie erg belangrijk, zowel naar het team als naar de ouders. Het onderwijs mocht fysiek weer beginnen en moest daarom snel vorm krijgen. We moesten nadenken over de dagindeling, welke dagen, halve groepen en de opzet van het onderwijs vanuit onderwijsperspectief. Daarnaast was er ook een logistieke uitdaging omtrent het brengen en ophalen van de kinderen en het contact tussen de ouders en de leerkrachten. Ook moet er aandacht zijn voor het welzijn van kinderen. De coronacrisis heeft immers impact op iedereen. We vinden het daarom belangrijk dat de kinderen zo goed als mogelijk worden begeleid. Daarom hebben we diezelfde week na de persconferentie naar de ouders gecommuniceerd hoe het onderwijs vormgegeven zou worden, met bijvoorbeeld ook richtlijnen wanneer kinderen thuis moeten blijven en wanneer leerkrachten thuisblijven.”
De eerste week van het reguliere onderwijs zit er op en het is Hertog van Gelre goed bevallen. “Het was ontzettend fijn dat de kinderen weer naar school mochten. De afgelopen weken is er intensief contact geweest met de kinderen en ouders, maar elkaar ‘live’ zien is altijd beter. Wij hebben de eerste week veel tijd besteed aan hoe de kinderen de thuisperiode hebben ervaren. De kinderen zijn deze week in halve groepen om de dag naar school geweest. Voor de dagen dat de kinderen nog thuis waren hebben ze thuiswerk gekregen. We hebben veel positieve reacties van de ouders gekregen, ook de leerkrachten kwamen blij de school in. De ouders hebben zich heel goed aan de richtlijnen gehouden tijdens het wegbrengen en ophalen, dat verdient een groot compliment.”