Stedendriehoek
APELDOORN – Hoe bewegen we ons voort in een wereld die op instorten lijkt te staan? Mette Sterre (1983) vraagt zich in haar recente werk af waar je nog saamhorigheid en inspiratie kunt vinden en hoe je positief blijft in een wereld die kwetsbaarder dan ooit aanvoelt. Die paradox en balanceeract is het uitgangspunt geweest voor de tentoonstelling Vicious Circle Disco, de eerste museale solotentoonstelling van Mette Sterre met nieuw werk, die van 25 juni tot en met 17 september te zien is in CODA Museum Apeldoorn, Vosselmanstraat 299.
Mette Sterre creëert in CODA een surrealistische rollerdisco. Een wervelende plek vol gevaar, met vallen en opstaan, het samensmelten van mensen, snelheid en muziek: een wereld waar niks stabiel lijkt en alles draait. De titel van de tentoonstelling refereert niet alleen aan die eindeloos draaiende wereld, maar ook aan de kwaadaardige onderlaag in een afbrokkelende wereld.
Mythen en sagen
Sterre is geïnteresseerd in eeuwenoude en hedendaagse mythen en sagen en hoe die voortleven in mensen en hun verhalen. Een voorbeeld daarvan is de rollerdisco Multidance in de Matenhal, waar menig Apeldoorner in de jaren tachtig en negentig feestjes had. Een ander referentiepunt voor de tentoonstelling is de cultfilm Xanadu, waarin een armlastige kunstenaar gekust wordt door een muze die hem vervolgens inspireert om een rollerskatedisco te openen. Muzen zijn door de eeuwen heen in de beeldende kunst vaak zichtbaar als vrouw die slechts tot instrument van de man diende. Mette Sterre geeft vanuit feministisch en queerperspectief een eigen interpretatie aan wat een muze vandaag de dag zou kunnen zijn.
Een ander belangrijk element in het werk van Mette Sterre zijn de sculpturale open wonden die verwijzen naar de wonden en littekens die door het rolschaatsen kunnen ontstaan. Een wond heeft voor Sterre nog vele andere betekenissen. Het fungeert als een beschermlaag, een ‘document’ van verhalen, maar een wond is ook een portaal naar een andere wereld. Dit gebied is voor haar een interessante plek.
Processen van haar brein
Het werk van Mette Sterre is niet vastomlijnd of eenduidig. Ze werkt op de grens tussen performance, installatie, digitale technieken, sculptuur en lichaamsmaskers, waarbij haar werkgebied vrijwel oneindig lijkt te zijn. De tentoonstelling binnenstappen is als een kijkje nemen in de processen van haar brein: een even onvoorspelbare als zintuigelijke ervaring. Haar werkmethode resulteert in wervelende installaties vol hybride wezens, gemaakt van zowel organische als artificiële materialen, zoals purschuim, opblaasfiguren of textiel.
Mette Sterre studeerde aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en aan Central Saint Martins in Londen. Ze was resident aan de Rijksakademie in Amsterdam en haar werk was eerder te zien in diverse tentoonstellingen en kunstinstellingen zoals Manifesta 14, the Watermill Center in New York en Kunsthal KAdE in Amersfoort.
Opening
De tentoonstelling wordt geopend op zondag 25 juni om 14.30 uur in CODA. Wie daarbij wil zijn, kan zich aanmelden via de roze knop op www.coda-apeldoorn.nl/mettesterrre