Stedendriehoek

De Echoput perfecte en complete leerschool voor gastheerschap en gastronomie

Van oprechte aandacht wordt iedereen blij, want een goede gastheer weet waar het om draait: de gasten moeten tevreden de deur uit gaan: ondanks alle drukte en hectiek. Bij de Echoput staat goed gastheerschap op de eerste plaats, altijd in combinatie met perfecte service en mooie wijn-spijscombinaties. Op deze bijzondere plek in Kroondomein Het Loo begon bijna 70 jaar geleden de familie Klosse haar rijke geschiedenis die uitmondde in een gastronomisch 5-sterren hotel-restaurant met vergaderruimtes, wildbar en kookschool. En om de gasten een onvergetelijke gastronomische ervaring te bieden, hoort, denkt, ziet en voelt gastheer Bert Wolthuis heel precies hoe daaraan bij te dragen: “Elke dag dat ik dit werk mag doen, zal ik me inzetten om de gasten een echt thuisgevoeg te geven.” We spreken ook commercieel directeur Lodewijk Klosse en Hotel Manager Béla Pálma over het DNA van De Echoput.

Een schat aan ervaring
Bij Bert zit gastvrijheid in de genen. Op de vraag of je het kunt leren antwoordt hij direct: “Zeker! Wel helpt het dat je je open kunt stellen voor de wensen en behoeften van de gasten. Of ik het in mijn DNA heb, is misschien wel zo. Gastheer zijn heeft mij altijd getrokken en ik heb de diversiteit aan gasten gezien, gehoord en gevoeld. Rond mijn 16e liep ik ook stage bij De Echoput. Daarna ben ik Nederland en de wereld over gegaan en het is geweldig om hier nu weer rond te mogen lopen.” Is er veel veranderd? “Zeker, het is aangepast aan deze tijd, maar de familie Klosse blijft kracht halen uit de tradities. En daar geloof ik ook in. Iets wat goed is, moet je niet wegdoen, maar op door ontwikkelen. Ik ben dan ook bezig met het team voor het restaurant uit te breiden. Fijn om dat met mensen te doen die een ambitie te hebben om te ontwikkelen en groeien in het gastheerschap. We hebben veel te bieden.”

Traditie versus trends
De Echoput staat voor een lange traditie in de gastronomie en hoe ziet doorontwikkeling er dan uit? “Het zit in de wortels van de Echoput om vernieuwend en eigenzinnig te willen zijn en respect staat centraal. Respect voor de traditie en visie waarop De Echoput is gegroeid tot waar we nu staan. De grootouders van kleinzoon Lodewijk hebben een idee gehad wat nog steeds de basis vormt: perfecte smaak en beleving in een mooie omgeving. Respect voor onze collega’s in de teams en uiteraard respect voor de gasten. Samen volgen we dan de weg en zoeken we het DNA op. Nu met een jonge chef in de keuken en een servicegerichte housekeeping en receptie onder leiding van hotelmanager Béla Pálma. We zien trends en kijken steeds of het past bij onze visie, als dat klopt dan kunnen we het inzetten, anders varen we onze eigen koers.”

Vertrouwen geven
Waarom is het hier zo fijn om te werken? “Als mensen feeling hebben met dit vak, want dat is het, dan is hier zoveel te leren. Denk alleen maar eens aan onze Academie voor Gastronomie. Daar leren onze medewerkers hoe smaak echt in elkaar zit. Ook neem ik ze aan de hand om de weg naar goed gastheerschap te tonen en toe te passen. Daarbij speelt vertrouwen een grote rol. We vinden het belangrijk dat medewerkers hun eigen talent ontdekken en inzetten. Het moeten geen kopieën worden van mij bijvoorbeeld. Omdat gasten zo verschillend zijn, zijn de verschillende karakters ook nodig om te horen, zien en voelen wat er bij de gasten leeft. Aanvullend dus. Dat betekent dat we elkaar bij de voornaam aanspreken en dat ook aan de gasten vertellen. Dan halen we de anonimiteit eruit, dat geeft ontspanning. Mooie ontdekkingstocht voor medewerkers als ze merken dat de ene gast wat meer behoefte heeft aan een praatje en anderen aan wat meer privacy. Het is geweldig als je de gasten met z’n allen een onvergetelijke ervaring kunt bezorgen. Daar groeien we allemaal van.”

Het familiebedrijf als leerschool
Bij een groot bedrijf dat al zo lang bestaat, hoort ook goed leiderschap. Hoe doe je dat als jonge telg uit het Klossegeslacht? Lodewijk denkt even na en zegt dan: “Ik heb het getroffen met ouders en voorouders die een duidelijke visie hadden. Mijn opa haalde de Franse gastronomie naar Apeldoorn en maakte van het voormalige theehuis een vermaard restaurant waar het Veluwse wild altijd op de kaart stond. Dat is nog steeds zo, daarbij doen we nu ook fantastische dingen met groenten. Maar ook het laten ontstaan van een geweldige leerschool voor de gastronomie, het oprichten van de Academie voor Gastronomie en kookschool door mijn vader Peter Klosse zijn daar mooie voorbeelden van. Een gastronomisch instituut waar vele grote chef-koks en sommeliers hun opleiding genoten en dat nog steeds doen. Dit is echt een onderdeel van het Klosse-DNA. Fijn dat het ook onze medewerkers de gelegenheid biedt veel te leren over smaak, wijn-spijs combinaties en gastheerschap.”

Eigen verantwoordelijkheid
Medewerkers krijgen de ruimte om te leren, hoe ziet dat eruit? “Zoals Bert al zei, ze mogen deelnemen aan de opleidingen van de Academie en krijgen een persoonlijke ervaren coach, zoals Bert of mijn vader. Maar ook zijn we minder hiërarchisch dan veel andere horecagelegenheden. We willen graag helpen talenten te ontwikkelen en kijken hoe iemand zich kan en wil ontwikkelen. Daar hoort ook loslaten bij en durven de verantwoordelijkheid bij jonge medewerkers neer te leggen: vertrouwen geven. Voor studenten is het heel mooi omdat ze hier aanvullende kennis opdoen. Het is meer dan een baan, het is een persoonlijke reis door de verzameling aan kennis en ervaring die we hier bieden. Dat nemen mensen mee voor de rest van hun leven. Daar ben ik trots op.”

Het enige 5-sterren hotel van de Veluwe
De Echoput is een unieke totaalbeleving op een unieke locatie en is als enige op de Veluwe bekroond met vijf sterren. “Ja! En we realiseren ons dat het dan ook moet kloppen. De perfecte match maken met medewerkers die blij worden van het in de watten leggen van hotelgasten, vinden we belangrijk. Door alle facetten, is dit ook een mooie familiesfeer om in te werken. We werken echt allemaal samen. De lijnen zijn kort en we weten elkaar goed te vinden om te kijken of iets beter kan, of helpen elkaar om de gast centraal te laten staan.” aldus hotelmanager Béla Pálma.

Altijd op zoek naar mensen met passie
Als toonaangevend bedrijf in de gastronomie, zijn jullie altijd in voor goede collega’s? “Zeker, en als mensen geïnspireerd zijn geraakt door ons verhaal, dan nodigen wij ze graag uit om gewoon eens langs te komen. Want het is een unieke kans dat we samen een onvergetelijke beleving verzorgen voor onze gasten. En ook uniek dat je als medeweker hier zoveel kansen krijgt om je breed te ontwikkelen. Dit komt werkplezier en persoonlijke ontwikkeling ten goede. En zo snijdt het mes aan twee kanten.” zegt Bert lachend.