Stedendriehoek
APELDOORN – Het Concours d’élégance Paleis het Loo, Nederlands bekendste en meest prestigieuze klassiekerevenement, staat dit jaar onder andere in het teken van zestig jaar Dino. Daarnaast presenteert Renault als een van de hoofdsponsors een prachtig overzicht van de rijke autosporthistorie van het merk. Bezoekers krijgen op 2 en 3 juli in de unieke paleistuinen weer een prachtig weekend voorgeschoteld, dat vanaf nu een jaarlijks karakter krijgt.
Als een van de hoofdsponsors van het Concours d’élégance presenteert Renault in een eigen paviljoen een overzicht van de rijke racehistorie van het merk, die teruggaat tot 1898. Met behulp van diverse Renaultclubs is een aantal sportieve modellen en raceauto’s van het merk bijeengebracht. Onder andere de Renault Nervasport wordt getoond, een model dat in 1934 diverse snelheidsrecords brak door op het circuit van Monthléry, nabij Parijs, gedurende een rit van 48 uur een gemiddelde snelheid van 168 kilometer per uur te bereiken.
Bijzonder merk
Een van de thema’s dit jaar van het Concours d’élégance is 60 jaar Dino. Dit bijzondere merk is ontstaan in de jaren zestig, nadat de zoon van Enzo Ferrari op tragische wijze om het leven kwam. Enzo besloot zijn zoon te eren en zocht samenwerking met Fiat voor de productie van een sportwagen met V6-motor. De samenwerking leverde enkele bijzondere modellen op, waarvan de Fiat Dino Spider de eerste was. Later volgde een eigen versie van Ferrari, de Dino 246 GT. De motor van dit model wordt ook in de legendarische Lancia Stratos gebruikt. Pas halverwege de jaren zeventig verscheen het bekende Ferrari-logo op de motorkap van opvolger 308 GT4, die tot 1979 in productie bleef. Tijdens het concours is er een speciale presentatie van de Dino 206/246 GT, de 246 GTS, 208/308 GT4, Fiat Dino Spider en Coupé en de Lancia Stratos. Het internationale concours kent een eigen klasse voor de 206/246 GT en 246 GTS, die wordt beoordeeld door vooraanstaand Dino-kenner Matthias Bartz.
Internationale Concours
Dino en Renault staan in de spotlights, maar er is natuurlijk meer. Centraal tijdens het exclusieve klassiekerevenement staat het Internationale Concours. Eigenaren van een in topconditie verkerende klassieke auto zijn van harte uitgenodigd om deel te nemen. De organisatie heeft hiervoor diverse klassen ingesteld, die juryvoorzitter Wim Oude Weernink met zijn team van (inter)nationale juryleden op onder meer schoonheid en authenticiteit gaat beoordelen. De volgende klassen zijn al door de organisatie in het leven geroepen: 110 years of Lagonda, 60 years Dino Ferrari, 100 years BMW, Pioneer cars up to 1914, Special Coachwork pre 1940 & Special, Coachwork post 1945, History of Alfa Romeo Giulia, Interbellum Sports cars & Tourers, Gentleman sportscars pre 1950, Gentleman sportscars pre 1960, Gentleman sportscars pre 1975 en Bugatti type 57.
Klassieker parking
Naast het internationale concours is er veel aandacht voor de klassieker parking. Concoursgangers kennen het fenomeen ongetwijfeld; wie het niet kent, moet absoluut de tijd nemen om het grote veld vol klassiekers in allerlei soorten en maten te bewonderen. Deze auto’s worden door de bezoekers meegenomen, mogen er gratis parkeren en zijn het bezichtigen meer dan waard vanwege hun diversiteit. Gegarandeerd dat er vele bekende en onbekende schoonheden staan. Daarnaast zijn er de Royal Fair, optredens met muziek, stands met automobilia en lekker eten en drinken. Het Concours d’élégance is daarmee een echt familie-uitje, waar iedereen zich vermaakt en zijn ogen uitkijkt in de prachtige entourage van Paleis Het Loo in Apeldoorn.
Het Concours d’élégance Paleis het Loo heeft dit jaar plaats op zaterdag 2 en zondag 3 juli in de tuinen van Paleis het Loo in Apeldoorn. Meer informatie voor deelnemers en bezoekers is te vinden op de website van het evenement: www.concourselegance.com.