Stedendriehoek

Bike Centre Holland, de grootste speciaalzaak van de Stedendriehoek

APELDOORN – Sinds twee jaar runt Angelo Damming Bike Centre Holland op het bedrijventerrein in Apeldoorn-Noord en mag zich inmiddels met recht E-bike specialist noemen. Hij verkoopt naast E-bikes ook E-scooters en E-crossers, maar zijn fatbikes zijn het meest populair. In het westen van ons land is de fatbike al niet meer uit het straatbeeld weg te denken, maar ook in de Stedendriehoek is deze fiets met brede banden bezig met een flinke opmars. Wat maakt deze elektrische fiets zo populair en voor wie zijn deze fietsen geschikt? 

<ill. Foto Angelo Damming met stoere fatbike>
De term fatbike heeft deze fiets te danken aan zijn brede en dikke banden, ooit bedacht om comfortabel op ruw, glad of zacht terrein te kunnen rijden. Inmiddels is het een hele populaire stadfiets: de SUV onder de fietsen, zeg maar. De brede banden fungeren als schokdempers en absorberen oneffenheden in het wegdek. Dit resulteert in een soepele rit met meer comfort ten opzichte van de reguliere fiets zoals wij die kennen. Daarnaast bieden de brede banden enorm veel grip en stabiliteit, ook wanneer het wegdek nat is en vooral op uitdagendere terreinen zoals de onverharde wegen op de Veluwe.

De fatbike is over het algemeen robuust gebouwd en kan tegen een stootje. Naast dat een sterke fiets duurzaam is ziet deze er ook gewoon stoer uit; voor velen is dit dan misschien ook wel de voornaamste reden om een fatbike aan te schaffen. Het oog wil immers ook wat.

Geen helm nodig
Voor velen is het ook een vervanger van de (snor)scooter; sinds januari is het namelijk verplicht om een helm te dragen wanneer je op een snorfiets rijdt. Voor veel mensen is dit de reden om de scooter de deur uit te doen en te vervangen voor een fatbike. De fatbike valt namelijk onder de elektrische fiets en dat betekent: géén helmplicht, geen rijbewijs nodig, geen verzekeringsplicht en geen minimumleeftijd!

Opladen voor 30 cent
Omdat deze fatbikes meestal zijn uitgerust met een tweepersoons zadel, kan het ook een vervanger van de (tweede) auto zijn. Dit scheelt enorm in de brandstofkosten, wegenbelasting, verzekeringspremie, parkeerkosten en onderhoudskosten! Het opladen van de gemiddelde fatbike kost omgerekend (met de huidige energietarieven) maar zo’n € 0,30! Met zo’n fatbike verplaats je je ook vaak nog sneller in de stad dan met de auto.

Fietsen is natuurlijk ook beter voor je gezondheid; hoewel elektrisch fietsen natuurlijk veel minder inspanning vergt dan met een gewone fiets, blijkt dat mensen met een elektrische fiets gemiddeld veel vaker gebruik maken van hun fiets dan mensen met een gewone fiets. Door de ondersteuning leg je veel makkelijker grotere afstanden af waardoor je toch eerder de fiets pakt. Zelfs als het waait doordat fatbikes krachtige motoren hebben.

Ben je nieuwsgierig of een fatbike misschien ook iets voor jou is? Laat je dan wel goed informeren. Zo zijn bijvoorbeeld niet alle fatbikes legaal in Nederland, omdat ze onder andere niet zijn voorzien van een Europees typegoedkeuring. E-bike-expert Angelo Damming adviseert: “Bestel niet zomaar een hippe fiets voor weinig via internet. Als er wat aan de hand is, is garantie vaak niet vanzelfsprekend en riskeer je dat je niet bij de lokale fietsenmaker terecht kunt; die hebben vaak de onderdelen niet. Daarnaast zijn er tegenwoordig ook veel goedkope Chinese merken op de markt.